1. Voorwoord
Door Gerard Feller
“Gezondheid is de grootste schat”, zo luidt het spreekwoord. We doen alles om die schat ons niet te laten afnemen. Er is een schier onstuitbare opmars van allerlei alternatieve geneesvormen. Paranormaal wordt doodnormaal, doch blijkt ondanks eeuwenoude “papieren” abnormaal. Patiënten die in het gangbare medische circuit geen genezing vonden, blijven terecht koortsachtig zoeken naar genezing. Genezing is een groot goed, maar het is naïef om dit grote doel de middelen te laten heiligen.
De bron van alternatieve geneeswijzen wordt te vaak onderbelicht. De stelling “Het werkt, dus het is goed” is te simpel. Belangrijk is dat Christenen middelen en geneeswijzen toetsen. De informatie van dit symposium hoopt hiertoe bij te dragen. De informatie is nog steeds actueel!
Het is een zegenrijke dag geweest. Vele ogen zijn geopend voor de occulte invloed van alternatieve geneeswijzen. Er zijn ook paranormale genezers tot inkeer gekomen. Met een drietal werd gebeden die dag.
Daar een en ander kan bijdragen tot een vernieuwing van het denken voor velen naar een Bijbels denken, hebben we als bestuur van Promise gemeend de lezingen te bundelen in dit boekje. We hopen en bidden dat velen er door gezegend mogen worden, tot eer en verheerlijking van Christus.
2. Korte toelichting op de sprekers.
Ds. O. Bottenbley is één van de twee predikanten van de snelgroeiende baptistengemeente “Bethel” te Drachten. Hij werd theologisch gevormd door zowel evangelischen als reformatorischen, maar telkens weer bepaalt uitsluitend de Bijbel zijn standpunt. Niet alleen in zijn vaderland Suriname, maar ook in het nuchtere (?) Friesland werd hij met de realiteit van de duistere geestelijke wereld geconfronteerd.
Rianne van der Smitte heeft tien jaar lang samen met haar man een van de meest prominente new age centra in Nederland geleid. In hun druk bezochte praktijk konden duizenden terecht voor astrologie, magnetiseren, hypnose en meditatietechnieken. Toetsing van hun praktijk aan de Bijbel deden Walter en Rianne in 1987 radicaal besluiten hun centrum in Den Haag te sluiten. Haar ervaringen heeft Rianne vastgelegd in haar boek “Als het licht duisternis is”.
Gerard Feller is fysiotherapeut en heeft een praktijk in Oudewater. Daarnaast is hij voorzitter van de Stichting Promise, die vier maal per jaar een blad uitgeeft. De verkondiging van het evangelie van Jezus Christus wordt hierin nagestreefd door het toetsen van maatschappelijke stromingen en denkwijzen, zoals alternatieve geneeswijzes, aan de Bijbelse principes. Hij verzorgt met een team van medewerkers door geheel Nederland themaweekenden, waarin Bijbelse alternatieven voor occulte geneeswijzen worden aangeboden, onder andere ‘omgaan met stress’ en assertiviteitstrainingen.
Klaas en Antoinette van Nierop – de Boer van dit in de stad Groningen wonende echtpaar studeerde de man aan de Evangelische Theologische Faculteit te Heverlee (België) en verdiepte zich tevens in de plantenwereld. Nu werkt hij binnen het Natuurbeheer Groningen. Zijn vrouw is arts en werkte als huis – en verpleegarts in België.
Mrs. Martie Dieperink was zelf jarenlang bij de new age beweging. In haar studententijd bracht ze een jaar door in een ashram in India en beoefende daar yoga. De new age beweging oefent wereldwijd invloed uit op alle terreinen van de samenleving. Het gaat er nu vooral om de geest achter deze beweging te toetsen. Staan we werkelijk aan het begin van een nieuwe tijd of is new age een teken van de eindtijd?
Wim van Schuijlenburg is predikant te Sneek. Hij heeft zich vooral verdiept in magnetisme en dat onderzocht in Gods Woord.
Ruud van der Ven is opgeleid als regulier huisarts, heeft een jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan, en heeft vele alternatieve “applicatie-cursussen” gevolgd. Heeft ook enige tijd gepraktiseerd als alternatieve genezer. Na een moeilijke periode is hij tot bevrijding in Christus gekomen en is een fervent bestrijder geworden van veel alternatieve geneeswijzen.
Bert van den Berg is fysiotherapeut en heeft ruim tien jaar een eigen praktijk in de stad Groningen. Daarnaast is hij verbonden aan het Sportcentrum van de Rijksuniversiteit – Groningen. In zijn praktijk wordt veel aandacht besteed aan verantwoorde adem – en ontspanningsoefeningen.
3. Ontmasker de duisternis in de alternatieve geneeswijzen
Door Ds. O. Bottenbley
Een toespraak gehouden door ds. O. Bottenbley op het symposium in Drachten oktober 1991. Alvorens bovengenoemd thema vanuit de Bijbel te belichten, benadrukte ds. Bottenbley dat in het begin van een dag als deze, met een dergelijk thema, we ons goed moeten realiseren dat daarmee niet gesuggereerd wordt dat alles in de reguliere geneeskunde vrij van occultisme is. Euthanasie en abortus zijn bijvoorbeeld te beschouwen als moord, een vorm van duisternis. Zo ook worden in vele (psychiatrische) inrichtingen en ziekenhuizen patiënten onmenselijk behandeld, waarbij vaak methodes gebruikt worden, die regelrecht methoden van het rijk der duisternis te noemen zijn.
Zelf is hij verbonden geweest aan het hulpverleningscentrum Rehoboth, waar hij eens bezoek kreeg van een aantal psychotherapeuten uit Zwolle. Ze waren al maanden bezig geweest een Surinaamse man te “helpen” zonder veel succes. Omdat ze tijdens een spiritistische seance een van de op dat moment zich manifesterende demonen de naam van Bottenbley hoorde noemen, waren ze naar hem opzoek gegaan. Een bewijs van occulte praktijken in de psychiatrie dat zeker niet op zichzelf staand is.
Als je verder kijkt naar het vele misbruik van medicijnen door veel (gelukkig niet alle!) artsen voorgeschreven, krijg je de indruk dat men niet meer de gehele mens beziet, maar veelal met een financieel winst-object bezig is. Vandaag echter willen we ons bezig houden met het ontmaskeren van occulte zaken in de alternatieve geneeswijzen.
Efeze 5: 6-13 “Laat niemand u misleiden met drogredenen, want door zulke dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid. Doet dan niet met hen mede. Want gij waart vroeger duisternis, maar thans zijt gij licht in de Here; wandelt als kinderen des Lichts – want de vrucht des lichts bestaat in louter goedheid en gerechtigheid en waarheid – en toetst wat de Here welbehaaglijk is. En neemt geen deel aan de onvruchtbare werken des duisternis, maar ontmasker ze veeleer, want het is zelfs schandelijk te noemen wat heimelijk door hen wordt verricht; maar als dit alles door het licht ontmaskerd wordt, komt het aan de dag, want al wat aan de dag komt is licht.”
Paulus schrijft dit aan de gelovigen in Efeze (Klein Azië), een stad die in die tijd grote bekendheid had en waar een immens grote afgodstempel stond, waar o.a. tempelprostitutie werd verricht en de godin Artemis aanbeden en gediend werd.
In die tijd een bolwerk van de satan, waar veel dienaren anderen, bewust of onbewust, openlijk of verborgen besmetten met deze afgodische macht. De mensen kwamen voor genezing, voor succes in het leven en voorspoed.
Als het evangelie van Jezus Christus in deze stad verkondigd wordt, dan trekt Paulus de conclusie dat de gelovigen vroeger duisternis waren en dat ze nu alles moesten toetsen.
Dat is een krasse uitspraak, die we in Nederland en Europa niet meer gauw horen. Vaak houden wij het bij het vage, grijze, om de ander zo weinig mogelijk te “kwetsen” en in “zijn waarde” te laten.
In Johannes 8: 30-47 doet de Here Jezus ook zo’n krasse uitspraak naar mensen met een godsdienstige toewijding, bezig met de God van Israël te dienen, dachten ze. Ze stonden zich daarop zelfs voor en de Heer zegt tot ze: Gij hebt niet God tot vader maar de duivel! Paulus zegt tegen de gelovigen in Efeze: “Vroeger waart gij duisternis, er heeft een ommekeer plaatsgevonden: thans zijt gij licht in de Here door de prediking van Jezus Christus, overgeplaatst uit de macht van de satan naar het koninkrijk van het licht”. Juist aan deze mensen maakt Paulus bekend hoe ze vrijgekomen zijn van de macht van satan. Toetst alles wat de Here welbehaaglijk is en neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis, maar ontmasker ze veeleer.
Dat toetsen gebeurt helaas weinig meer in Friesland en geheel Nederland. Veel mensen huldigen het standpunt: Het helpt, dus het is goed!
We willen u vandaag laten zien, dat dat nooit het criterium van toetsing mag zijn! Er is maar één toetsing: het Woord van God. Toetsen om te ontmaskeren. Ontmaskeren wil zeggen dat dit zaken zijn die op het eerste gezicht onschuldig en ongevaarlijk overkomen, maar er zit echter een groot gevaar achter. Ontmasker, opdat je geen deel hebt aan de werken der duisternis!
Veel alternatieve hulpverleners en hun klanten zijn goedgelovig: We zijn er toch om de mensen te helpen? Vandaag zullen er sprekers aan het woord komen, die jarenlang uit zuivere, pure, goede bedoelingen, om anderen te helpen hiermee zijn bezig geweest. Maar die toch door toewijding, bezig waren met de God van Israël te dienen, dachten ze. Ze stonden zich daarop zelfs voor en de Heer zegt tot ze: Gij hebt niet God tot vader maar de duivel!
Paulus zegt tegen de gelovigen in Efeze: “Vroeger waart gij duisternis, er heeft een omkeer plaats gevonden: Thans zijt gij licht in de Here door de prediking van Jezus Christus, overgeplaatst uit de macht van de satan naar het koninkrijk van het Licht”.
Er is maar één toetssteen: het Woord van God
Toetsen om te ontmaskeren.
Ontmaskeren wil zeggen dat dit zaken zijn die op het eerste gezicht onschuldig en ongevaarlijk overkomen; er zit echter een groot gevaar achter. Diverse inleiders in dit boek moesten tot de conclusie komen dat ze met duistere zaken bezig waren. Ontmasker deze zaken opdat je geen deel hebt aan de werken der duisternis! Ze waren bereid om te breken met alles door ontmaskering door de Heilige Geest en het Woord, met alle succes, voorspoed, naam en mogelijkheden die ze gecreëerd hadden. Dit alles, omdat het licht hen dierbaarder was geworden. Het wandelen in het licht, het leven in gemeenschap met Jezus Christus is echt leven. Leven in de volste en diepste betekenis van het woord. Het betekent ten diepste het grootste geluk voor de mens voor nu en de eeuwigheid.
Bijbelse voorbeelden
In Handelingen 8: 4-25 komt Filippus een dienstknecht van de Heer in de stad Samaria midden in Israël, en daar treft hij een man, die Simeon genoemd wordt. Deze man had de hele stad Samaria door zijn toverij onder zijn heerschappij. De mensen waren diep onder de indruk van de goede bedoelingen van Simeon, maar tegelijkertijd ook van de geweldige openbaring van macht en kracht door het leven van Simeon. Zo zelfs dat ze het een en ander taxeerden als “Een grote kracht Gods”.
Ze waren ervan overtuigd dat de tekenen, de wonderen en de krachten tot genezing kwamen via Simeon door de God die hemel en aarde geschapen had. Totdat het licht in Samaria kwam. Als Filippus het evangelie van Jezus Christus bekend maakt, valt er een ander licht op het werk van Simeon. Dit wordt ten diepste ontmaskerd. Zijn werk blijkt beïnvloedt te zijn door de krachten der duisternis, die hem daartoe in staat gesteld hadden. Zo zien we hoe mensen verblind kunnen worden, omdat ze Kijken naar het resultaat en niet toetsen, waar het vandaan komt.
In Mattheüs 7: 13-23 vinden we een tweede voorbeeld. Hier gaat de Here Jezus de rede van de zaligsprekingen beëindigen. In de laatste dagen zullen er velen zeggen (vers 21) “Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven, en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid”.
Dan blijkt dat veel mensen onder het voorwendsel in de naam van Jezus bezig zijn, maar de toets niet kunnen doorstaan.
Een derde voorbeeld vinden we in Handelingen 16, waar een vrouw Paulus op zijn zendingsreis naar Filippi achterna loopt. Deze vrouw heeft een waarzeggende geest. Ze had Paulus nog niet eerder gezien en toch roept ze hem voortdurend na: “Dit zijn dienstknechten van de Allerhoogste God, die u een weg tot behoudenis boodschappen”.
Je zou zeggen: zuiverder kan het toch niet zijn: Dienstknechten van de Allerhoogste God, ze wijst de weg naar behoudenis. En toch blijkt deze vrouw niet te spreken uit eigen ervaring of kennis, maar door een waarzeggende geest.
Paulus draait zich om en spreekt de geest aan. Dan verlaat de demonische macht de vrouw en is het vermogen tot waarzeggen kwijt! Ontmasker de duisternis, zelfs als de duisternis zich voordoet als een engel des lichts.
Als Paulus spreekt over de satan in II Korintiërs 11:13 zegt hij: “Want zulke lieden zijn schijn-apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus. Geen wonder ook! Immers de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts.” Het is dus niets bijzonders dat zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerechtigheid, maar hun einde zal zijn naar hun werken.
In de tijd dat wij in Suriname woonden en als familie ook bezig waren met occulte zaken, maakten we onderscheid tussen “zwarte magie en witte magie”. Zwarte magie hield in het oproepen van geesten om mensen kwaad te doen of voordeel te behalen, terwijl “witte” magie stond voor het “genezen” van zieken of “oplossen” van problemen. Toen ook wij door het Woord ontmaskerd werden, moesten ook wij erkennen dat we door de zogenaamde “witte magie” misleid waren.
Toetsing door het woord van God
Er zal dus een toetsing plaats moeten vinden om het occulte te ontdekken. Het is echter zo dat je dan nog verblind kunt zijn. In de opvoeding van onze kinderen bijvoorbeeld zien we als ouders bepaalde gevaren, die kinderen vaak zelf niet zien omdat ze teveel gefixeerd zijn op hun geluk en vreugde op dat moment.
De Here Jezus heeft het Joodse volk onderwijs gegeven, toch bleef dat volk zich verzetten en verharden, en wilde geen gehoor geven. Jezus begint dan in gelijkenissen te spreken tot zijn volk. De discipelen vragen: Waarom spreekt gij in gelijkenissen? Gelijkenissen zijn soms verschrikkelijk moeilijk, zeker om de clou te begrijpen. Het is ongeveer hetzelfde als beelden zien zonder uitleg, dan moet je ook vaak gissen. De uitkomst is dan ook vaak verkeerd!
In Mattheüs13:13 zegt de Here Jezus: “Daarom spreek Ik tot hun in gelijkenissen, omdat zij ziende (met fysieke ogen) niet zien (geestelijk) en horende (fysiek) niet horen of begrijpen (geestelijk) en aan hen wordt de profetie van Jesaja vervuld (Jesaja 6:9) die zegt:
“Met het gehoor zult gij horen, maar gij zult geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult geenszins opmerken, want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en ik hen zou genezen”.
En in vers 16 en 17: “Maar uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren horen. Voorwaar Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet en zij hebben niet gezien en gehoord wat gij hoort”.
Hij is de grote Geneesheer, die in staat is geest, ziel en lichaam te genezen. Niet alleen een tijdelijke genezing, maar zelfs een eeuwige! Hij constateert een enorme verharding, verdoving en verblinding, omdat mensen zich afkeren van het licht van Jezus Christus.
De apostel Paulus geeft regelmatig in de synagogen als Jood voorbeelden en laat vanuit de Schrift (O.T.) zien, dat deze voortdurend spreekt van Jezus Christus. In II Korintiërs 3 als de Joden net als vroeger weer bezig zijn met sabbat aan sabbat te lezen uit de wet van Mozes, wijst hij hun erop dat hun hart bedekt is (vers 15) en dat die bedekking alleen weggenomen kan worden als iemand zich tot Jezus Christus bekeerd.
In Handelingen 26: 17 en 18, net na de roeping uit de godsdienstige duisternis van Paulus, zegt Jezus tegen hem: “Ik ben verschenen om u aan te wijzen als dienaar en getuige daarvan, dat gij Mij gezien hebt en dat Ik aan u verschijnen zal, u verkiezende uit dit volk en de heidenen, waarheen Ik u zend, om hun ogen te openen ter bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht van satan tot de macht van God, opdat zij vergeving van zonden, en een erfdeel onder de geheiligden ontvangen, door het geloof in Mij”.
Er is maar één doel ook deze dag: uw ogen te openen tot bekering vanuit de duisternis tot het licht en daardoor uit de macht van satan te komen tot God.
Het doel is: Opdat zij vergeving van zonden ontvangen en een erfdeel onder de geheiligden. Zo staan we naar u toehoorders (of lezers) die misschien genezers, patiënten of geïnteresseerden in deze zaken bent. Niet om u in een verdomhoekje te plaatsen, maar door u op de werkelijke bevrijding van Christus, de vergeving van uw zonden te wijzen. God geeft deze dag u deze boodschap:
Dat wat je in wezen zoekt bij al deze “alternatieven” is in wezen schijn, bij wat Ik je kan en wil geven. Hoe komt het toch dat zo vele mensen het evangelie zo duidelijk gehoord hebben en zo duidelijk de ontmaskering hebben gehoord, en toch nog blijven ze verblind? Paulus geeft het antwoord: De god van deze eeuw (satan) heeft ze nog met blindheid geslagen!
Ons gebed is dat de Here Zijn genade vandaag rijkelijk kan betonen, en velen van hun blindheid zal genezen.
Geschiedenis van het occulte in de Bijbel
In Jesaja 14 en 15 worden profetieën uitgesproken over het rijk van Babel, over koning Nebukadnezar, waarin zijn rijk zal ten ondergaan aan de Meden en Perzen. Profetieën hebben vaak twee kanten:
- a) Ze zien vooruit. Dit, omdat God de God van het heden, verleden en toekomst is. En Hij is in staat zijn dienstknechten in het O.T. en N.T. vooruitzichten te geven in wat Hij zal doen. De imitatie van satan is dat hij ook mensen in de toekomst laat zien (op een andere manier). Mensen zijn helder voelend, helderhorend, helderziend.
- b) Een tweede aspect van een profeet is dat hij historisch kan terugzien naar wat gebeurd is. Zo was Mozes niet bij de schepping aanwezig, maar door de Geest Gods krijgt hij een profetische terugblik.
Zo ook Jesaja in hoofdstuk 14: 12 e.v.:
“Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! En gij overlegde nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen”.
Dat is het meest wezenlijke in het occultisme: aanbidding voor iemand anders dan de God die hemel en aarde geschapen heeft. Ieder belangrijk woord aan het volk Israël in het O.T. begint met: Gij zult niemand anders aanbidden dan Mij. Zo valt men bijvoorbeeld in het boek Daniël of Openbaring vol verbazing voor de voeten van een engel. We lezen dat de engelen snel reageren met: Ik ben slechts een dienstknecht net als u.
Satan echter, wil alle aanbidding ontvangen. Hij wil de overweldiger van de volken zijn. (vers 12) Zo is het de satan in den beginne gelukt om scheiding te brengen tussen de mens en God. De aanbidding van de mens voor God was weg, en dat alles met de misleiding, dat de mens daardoor verstandig zou worden. God heeft in Zijn grote genade via Abraham en Zijn Zaad weer een weg gebaand naar Zichzelf.
Er is een voortdurende strijd in de Bijbel tussen het aanbidden van God of het aanbidden van de Baäl, de duivel. Satan heeft de volkeren rondom Israël overweldigd, en wordt door vele volken aanbeden, maar zijn laatste doel is het, Gods volk Israël op de knieën te brengen. God laat door de profeten steeds weer zien, wie Hij is. Ook in het Nieuwe Testament zien we de strijd om aanbidding.
Lucas 4:1-13: “Na 40 dagen vasten in de woestijn wordt de Here Jezus verzocht door de satan.” In vers 6 staat: “De duivel zei tot Hem: U zal ik deze macht geven en hun heerlijkheid, want zij is mij overgegeven, en ik geef haar wie ik wil. Indien Gij mij dan aanbidt, zal zij geheel van U zijn. En Jezus antwoordde en zei tot hem: “Er staat geschreven: Gij zult de Here, uw God aanbidden en Hem alleen dienen”.
Satan heeft bezit over de koninkrijken van de wereld, ook nu heeft hij grote invloed. Bedenk alleen al in de politieke wereld, hoeveel duistere machten zijn er niet in de Oostbloklanden, op de Balkan en Zuid Amerika aan het werk? De satan biedt op vele manieren een stukje macht en heerlijkheid in plaats van aanbidding.
De Here Jezus noemt tot drie maal toe in het Johannes-evangelie de satan de overste (heerser) van deze wereld. Hoererij, leugens, overspel, hebzucht, geldzucht, trots, hoogmoed, afgoderij, onreinheid zijn de werken der duisternis. Satan is ook de overste van de boze geesten (gevallen engelen), die in de bijbel aangeduid worden met heerschappijen, machten, krachten, overheden.
Met deze machtsmiddelen probeert de satan het werk van Jezus Christus en de Heilige Geest na te bootsen, dit alles om mensen te misleiden. Jezus noemt hem de engel des lichts. (Hij doet zich voor als het licht) Jezus geeft aan iedere gelovige geestesgaven om Hem en de andere mensen te dienen. Sommige van deze gaven hebben een bovennatuurlijke werking; zoals de gave van genezing of de gave van het spreken in vreemde talen. Satan imiteert dit door de boze machten. Als iemand helderziend, helder voelend is of kan “strijken” dan lijkt het vaak op een gave van God. Dat is tegelijk ons thema van vandaag. “Ontmasker de duisternis.” Toetst alles. De gaven van de Heilige Geest leiden altijd tot het verheerlijken van de naam van Jezus Christus, en zijn ook tot welzijn van de ander.
De uitwerking van de demonische machten bij alternatieve genezers lijken soms tot welzijn, maar besef dat lichamelijke verbetering niet altijd een totale genezing is. Integendeel, wat de duivel geeft aan de ene zijde, neemt hij aan de andere zijde dubbel terug. En dan zien we spanningen, geestelijke bindingen en beknellingen. Satan is de zoon des verderfs, hij zal de mens vernietigen, verslinden; als hij kan. Dat is zijn uiteindelijke doel!
In II Thessalonicenzen.2:3 v.v. vinden we een en ander nog eens samengevat:
“Laat niemand u misleiden, op welke wijze dan ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien dat Hij god is!”
Het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking. De satan gebruikt allerlei krachten, tekenen, bedrieglijke wonderen, en allerlei verlokkende ongerechtigheid (vers 9) Tekenen, bedrieglijke wonderen en krachten komen zeker voor in alternatieve geneeswijzen. Met verlokkende ongerechtigheid wordt meer bedoeld: macht, seksuele zonde, hebzucht, heerschappij.
In Handelingen 2 zegt de apostel Petrus tegen de mannen van Israël, dat God Jezus heeft opgewekt uit de dood, nadat Hij Hem eerst in ons midden heeft aangewezen (vers 22). Hoe? Door krachten, wonderen, tekenen, die Hij in uw midden gedaan heeft. Jezus heeft zieken genezen, boze geesten uitgedreven, natuurwonderen gedaan, mensen uit de dood opgewekt enz. Hij zegt tegen de Israëlieten: Als je Mijn woorden niet gelooft, geloof dan Mijn werken. Net als het antwoord, wat Johannes in de gevangenis kreeg, toen hij vroeg wie Jezus was. “Vertel Johannes: zieken worden genezen, lammen gaan lopen, blinden zien, doden worden opgewekt” etc.
De wonderen, tekenen en krachten worden door satan geïmiteerd!
Iedere spreker deze dag heeft grote tekenen gezien. Uiteindelijk was niet de belangrijkste vraag: Helpt het?, maar: Is het van God of van de duisternis?
De vorst der wereld is veroordeeld. Toen Jezus aan het kruis stierf, heeft Hij de overheden en machten openlijk tentoongesteld. In Openbaring 1:5 wordt Jezus Christus voorgesteld als Overste van de koningen op aarde. Uiteindelijk is de ondergang van satan een kwestie van (korte) tijd. De Here Jezus zal hem doden door de adem Zijns monds en hij zal geworpen worden in de poel van zwavel en vuur.
Nu ziet het er nog niet naar uit dat Jezus de heerschappij heeft. Het is vergelijkbaar met de tijd, toen de Here God koning Saul verworpen had als koning van Israël. Samuël gaat naar het huis van Isaï om David te zalven als koning in Gods naam. Het duurde nog vele maanden voordat dit zichtbaar werd. Zo ook nu, het lijkt alsof satan niet onttroond is, maar dat is schijn. Er is een andere koning ingezegend. Een Koning die na Zijn opstanding opgevoerd is ten hemel, verheerlijkt is en zit aan de Rechterhand op de hoogste troon, nog een korte tijd en Hij komt zijn aardse koninkrijken in bezit nemen!
Laten we deze dag gebruiken om niet alleen onze fysieke ogen te gebruiken, maar ook de ogen van ons hart, om te zien dat Jezus is Koning der koningen en Here der Heerscharen!
4. Occultisme in de alternatieve geneeswijzen
Door: Rianne van der Smitte
Rianne van der Smitte was gevraagd alle onderwerpen die tijdens deze dag van toetsing aan de orde komen, kort samen te vatten. Daar iedere deelnemer slechts twee workshops kon bijwonen, was het zeker zinnig ook kort over andere zaken geïnformeerd te worden.
Wat is legaal in Gods ogen? Waar gaan we bepaalde grenzen overschrijden, als het gaat om het zoeken naar gezondheid? Vaak zien we dat de satan in periodes van moeite en zwakheid inspeelt op onze behoeften, en valse hoop aanbiedt. Velen zitten achteraf met de nare gevolgen, welke ze misschien vooraf door nader onderzoek en toetsing hadden kunnen voorkomen. De meeste van de geneeswijzen die vandaag aan de orde komen, aldus Rianne, hebben mijn man Walter en ik gepraktiseerd in ons new age-centrum in Den Haag. Dit centrum is later, in 1987 gesloten, toen beiden de Here Jezus leerden kennen.
We staan hier niet om u allerlei dingen op te leggen, maar we voelen ons gedrongen u dit te vertellen, opdat u zelf al deze dingen in uw leven met Christus kunt bespreken en toetsen. We willen wel een krachtige oproep doen alles wat ook vandaag gezegd wordt kritisch te toetsen aan het Woord van God. Zoals al eerder gezegd zijn zeker niet alle zaken in de allopathische, reguliere geneeskunde goed te keuren vanuit de Bijbel. Toch merken we dat veel alternatieven, door sommige excessen in de reguliere hoek te benadrukken (zoals bijverschijnselen van medicatie), zichzelf in de “picture” plaatsen en het lijkt dan vaak alsof er alleen nog maar een weg naar de occulte genezer open ligt.
Daarom moeten we ook in dit opzicht nuchter en waakzaam zijn. We kunnen wel aanschoppen tegen gebruik van antibiotica, maar we moeten ons toch realiseren dat juist hierdoor b.v. veel mensen met longontsteking nu zicht op genezing hebben, daar waar ze vroeger stierven. Zo heeft bijvoorbeeld ook prednison vervelende bijwerkingen, maar in levensbedreigende situaties is het toch maar goed dat het er is, zonder dat het schade geeft aan de ziel. Wat baat het de mens dat hij de gehele wereld wint, maar schade lijdt aan zijn ziel. Het gaat erom wat eeuwigheidswaarde heeft voor God. Ons lichaam is belangrijk als tempel van God.
God heeft in zijn grote genade zoveel gegeven, ook voor de aansterking van ons lichaam: Ik denk aan fytotherapeutische producten, kruiden, goede medicijnen, artsen die 24 uur per dag klaar staan, goede ziekenhuizen. Vergelijk dat eens met veel andere landen waar de meeste baby’s sterven voor hun vierde jaar. De Here God heeft ons zoveel gegeven, dat het niet nodig is, dat we grenzen overschrijden, die Hij ons gesteld heeft.
Magnetisme
Kenmerkend voor deze tijd is dat de mens echter verder wil grijpen. Men komt met allerlei geneeskrachtige stenen, armbanden, “gemagnetiseerde schijfjes”, zaken die de mensen bij zich moeten hebben of dragen, waar ze vaak hun hoop en vertrouwen op gesteld hebben. Mensen die dat soort armbanden niet meer onder de douche af durven te doen, omdat ze zich anders schuldig gaan voelen.
“Als ik mijn bio regulator afdoe, dan komt mijn hoofdpijn weer terug”, denkt men. En als ik niet iedere 14 dagen mijn gemagnetiseerde schijfje opstuur naar de magnetiseur om “op te laden” en het niet onder mijn kussen leg met slapen, krijg ik rugpijn. Er zijn talloze mensen die naar spirituele new age centra gaan om gekleurde lapjes op hun lichaam te dragen, of zich te laten hypnotiseren tegen stress. Alles is een gruwel in Gods ogen, omdat het te maken heeft met toverij en bezwering.
Ook sommige gelovigen gaan naar een magnetiseur, omdat het lijkt of die kracht van God komt. “Het helpt toch”, zegt men; dus het komt van God. Als magnetisme van God is, hoe kan het dan zijn dat de meeste magnetiseurs niet geloven? Of dat ze God niet zoeken en toch “genezen” ze? Zou de Here God hen de gave van genezing geschonken hebben, terwijl ze Hem nog niet eens willen leren kennen?
Ik bedoel niet te zeggen dat magnetiseurs slechte mensen zijn, aldus Rianne. Integendeel, ze zijn vaak vol goede bedoelingen om mensen te helpen. Maar door gebrek aan kennis van Gods woord, worden ze misleid.
Denkt u dat de Heilige Geest gaven geeft aan mensen om ze een klinkende praktijk op te laten bouwen om meer dan in hun levensonderhoud te kunnen voorzien? Is in Jacobus 5 het roepen van een voorganger/oudste, het bespreken en bidden over problematiek niet heel iets anders? Misschien zegt u: “Ik ken iemand die voor bijvoorbeeld magnetiseren niets vraagt en die gelovig is, want hij heeft een kruisje aan de muur, of een bijbel op de tafel.” Of iemand die zegt: “Ik geloof ook in God.” In Johannes 14: 1 staat dat ons geloof in Christus is. En wat denkt u, dat de Heilige Geest u op de wachtlijst zet om over een paar maanden geholpen te worden?
In I Korintiërs 12:11 staat dat de Heilige Geest gaven geeft gelijk Hij wil, op zijn tijd en aan wie Hij wil. Christus wordt niet verheerlijkt tijdens een “magnetische behandeling”. Bovendien moeten we ons goed realiseren dat een kracht van God niet zomaar ambivalent aangewend kan worden. Zo kunnen b.v. magnetiseurs planten “instralen” met negatieve gedachten, zodat ze na een week dood gaan. Gebruiken ze “positieve gedachten” dan groeien ze als kool. Genezing van God kan niet ambivalent gebruikt worden!
U bent dan ook in gevaar als u uw foto naar een magnetiseur of paragnost opstuurt om deze “te laten bewerken”. Ook als u “gemagnetiseerd water” koopt, of de al eerder genoemde gemagnetiseerde armbanden enz. Het maakt niet uit of de magnetiseur zich nu Chakra-healer noemt of Reiki-meester of Spiritual healer, paragnost, geestelijk genezer of biomagnetisch mineraaltherapeut. De namen worden steeds ingewikkelder, maar het komt steeds weer neer op ordinaire toverij en bezwering, een gruwel in Gods ogen! Lees in dit verband Deuteronomium 17 en 18 en Leviticus 19 en 20 maar eens goed door.
Hier staat in wat de Here God van deze zaken vindt. Hoe wij persoonlijk hierover denken is niet het belangrijkste.
Acupunctuur
Ook voor degene die niet naar de workshop van acupunctuur gaan, wil ik enkele dingen opmerken. Veel mensen weten niet dat acupunctuur uit China komt en wel uit het Taoïsme. Dit is een antichristelijke filosofie/godsdienst. Bij de acupunctuur (letterlijk: naaldsteken) probeert men zogenaamde “energie” te beïnvloeden, die zou lopen in “meridianen”, onzichtbare en onmeetbare kanalen die door het lichaam lopen.
Men moet proberen die zogenaamde “levensenergie” te beïnvloeden, want men denkt dat alle ziektes veroorzaakt worden door “blokkades” in deze stroom.
In de new age wereld en -tijd spreekt men over God, als een onpersoonlijke kracht. Men heeft het over universele energie, levensenergie of goddelijke kracht die ons moet vernieuwen, verlossen en vergoddelijken. Dit woordgebruik vindt men terug in veel alternatieve therapieën.
Volgens het Taoïsme zijn er twee kosmische oerkrachten, die het welzijn van de mens bepalen. Het yin en jang, vrouwelijke en manlijke, introverte en extroverte, licht en duisternis etc. Men gaat er vanuit, dat die krachten in evenwicht moeten zijn in ons lichaam en in relatie met de kosmos. Zo geeft men bijvoorbeeld bij de macrobiotiek bij een yin-ziekte als kanker jang-voedsel om te “stabiliseren”. Wat is daar aan deze filosofie verkeerd?
II Korintiërs 6: 14 en 15: “Wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis? Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial? Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de Tempel Gods met afgoden? Wij zijn toch de tempel van de levende God”.
I Joh. 1:5: “God is licht, en in Hem is in het geheel geen duisternis”.
De achterliggende gedachte van het yin en jang in de acupunctuur is, dat goed en kwaad elkaar juist nodig hebben. Dat er uit het kwaad iets goeds moet voortkomen. Daarmee wordt de zonde totaal ontkend! Er is geen zonde. Dat hebben orthodoxe christenen uitgevonden om de ander te onderdrukken en een schuldgevoel te geven. Dat betekent vervolgens dat we niets hoeven te belijden, geen berouw nodig hebben en uiteindelijk geen verlossing in Christus! Christus is voor niets gestorven. Het verlossend werk wordt zo weggeredeneerd. Dit is de geest van de antichrist, die het werk van Christus wil ontkennen, zodat we niet onze Toevlucht tot Hem nemen.
Dit is het grote gevaar wat subtiel achter deze methode schuil gaat, zonder dat je het gelijk herkent. Veel mensen zeggen nu dat ze bij deze methode de Taoïstische filosofie kunnen “loskoppelen” Dit nu is ten ene male niet mogelijk, omdat een goede therapeut ongeveer 300 polsmodaliteiten moet “voelen” om een juiste polsdiagnose te stellen. Een geestelijke diagnose dus. Ieder weldenkend arts zal moeten toegeven dat dit onmogelijk is. Er gebeurt dus iets anders.
Er wordt ook wel eens gezegd: Die gouden en zilveren naaldjes, die vroeger bij de acupunctuur gebruikt werden, die zijn toch niet occult? Dat is zo, een glas water is op zichzelf ook niet occult. Een occulte handeling maakt het occult. Zo ook bij de acupunctuur. Sommige mensen zeggen: die jin-jang krachten hebben alleen maar te maken met dag en nacht. Als je zo’n begrip dan in de Bijbel op gaat zoeken lees je bijvoorbeeld in I Thessalonicenzen 5: 5:
“Want gij zijt allen kinderen des Lichts en kinderen des dags. We behoren niet aan de nacht of duisternis toe; laten we ook niet slapen gelijk de anderen, doch wakker en nuchter zijn”.
Dat uitgangspunt, nogmaals, het in evenwicht brengen van yin en jang, van licht en duisternis, wat in heel veel alternatieve therapieën doorklinkt is in strijd met Gods Woord. We mogen niet buigen voor oerkrachten, er is maar één Levende God. De andere partij zijn afgoden, demonen.
Naast acupunctuur door middel van naalden, bestaat er ook acupressuur. Dit gebeurt door middel van massagetechnieken. Verder komen we tegenwoordig vaak de voetzoolreflexologie tegen, wat een afgeleide is van acupunctuur. De reflexpunten in de voet zouden in verbinding staan met organen van diezelfde geheimzinnige meridianen. Zo zou men diagnoses kunnen stellen aan de hand van de voetzool en via deze zogenaamde meridianen invloed op de organen kunnen uitoefenen.
Walter, mijn man, en ik hebben beiden voetzoolreflexologie gestudeerd en toegepast. Wat ons toen opviel, is dat er verschillende visies zijn over de punten en meridianen. Het ene systeem zegt dat de dikke darm daar ligt en het andere weer daar. Collega’s wisten dat ook. Het wonderlijke was dan ook dat waar de (occulte) therapeut ook drukte, het had effect. Het is als bij de werking van de astrologie.
Als astrologe werkte ik met het Plazidus systeem, anderen werkten weer met het “Koch-systeem”. Welk systeem de astroloog ook gebruikte, dat maakte niet uit voor het kloppen van de horoscoop. De horoscoop wordt als medium gebruikt. Net als de handlijnkundige b.v. de hand als medium gebruikt en iemand met een “helderziende geest” de voetzool kan “lezen”. Door een geestelijke overdracht kan de patiënt werkelijk “genezen”.
Veel mensen, ook gelovigen, onderschatten de invloed van het occultisme. Zo kan men bijvoorbeeld op de TV kijken naar astrologische programma’s, zoals onlangs een serie over “De Hand” of men kan gemakkelijk horoscopen in bladen lezen. Men zegt: Ik kijk er wel naar, maar ik geloof er niet in, en men begrijpt nauwelijks de subtiele werking van deze zaken. Is het wel zo vrijblijvend? Wat deed u toen de handlijnkundige op de t.v. beweerde dat mensen met een kortere pink meer aanleg voor relatieproblemen hebben? Keek u toen ook niet even stiekem naar uw pink, en toen naar die van uw man en kinderen?
Zo werkt de duivel. U denkt dat het vrijblijvend is. We hebben echter niet te worstelen tegen vlees en bloed, maar tegen overheden en machten, tegen de wereldbeheersers van deze tijd, tegen de boze geesten (Efeze 6). Het is niet om u bang te maken, maar de Bijbel bagatelliseert de duivel ook niet, net zomin als de Here Jezus.
Daarom moest Hij tot het uiterste gaan om de machten openlijk ten toon te stellen op Golgotha. Wij kunnen niet vrijblijvend met de duisternis aan de gang, eventjes over de grens en weer terug.
De duivel gaat nooit vrijblijvend met ons leven om. Hij probeert er eerst “een vinger achter te krijgen”, om zo ons leven steeds meer te manipuleren en besturen. Zelf heb ik tien jaar verstrikt gezeten in een wereld van chaos en leugens en het heeft ons geen zegen gebracht. We zijn dankbaar dat Christus ons bevrijd heeft, en dat we nu zelfs mogen helpen met een stukje voorlichting op dit terrein.
Iriscopie
Toetst alles, blijf er ver vandaan. Naast je voet en hand, is er tegenwoordig ook de mogelijkheid om je oog te laten “lezen”. Dit lijkt weer nieuw, het gebeurt door iemand in een witte jas en lijkt allemaal erg wetenschappelijk. Deze iriscopist denkt in het regenboogvlies van het oog te kunnen aflezen, welke ziektes iemand gehad heeft; welke nog spelen en welke in de toekomst nog gaan spelen (een soort voorzeggen dus). Een iriscopist heeft een hekel aan het woord “helderziend”, maar zegt “gevoeligheden” in te schatten. Ze zeggen: ik heb een “invoelend vermogen”. Als je het echter anders noemt, wil dat nog niet zeggen dat je anders bezig bent. Voor de diagnose wordt het regenboogvlies in twaalven ingedeeld. Het past daardoor heel goed in de astrologie, die ook in twaalf “huizen” wordt ingedeeld.
De bovenste organen “liggen” boven in de iris, net als bij de astrologie en de buikorganen liggen in het onderste gedeelte van de iris, net als in de onderste horoscoop. In de geschiedenis van de iriscopie is steeds de relatie met de astrologie duidelijk aanwezig. Men dacht dat het oog en de iris een afspiegeling waren van alle kosmische processen, waarbij “goede en kwade krachten” een rol spelen. Ook hier gaat het weer niet om anatomisch/fysiologische overwegingen, maar om geestelijke. Vele van deze alternatieve therapeuten zullen zeggen in de praktijk niets te maken te hebben met het occultisme zoals vroeger. Het is een kwestie van studeren en ervaring zegt men. Dat is ook zo.
Alleen al de opleiding van astrologisch consulent duurt vier jaar. Walter, die de Tarotkaarten “legde” en ook leerling magiërs, hebben studie en ervaring nodig in de leer bij een meester magiër. Studie en ervaring houdt nog niet in, dat het daardoor niet meer occult kan zijn! Ook zegt het niets dat een arts het toepast. Bij een reguliere studie kan een paranormale component worden toegevoegd, die door een methode versterkt wordt. Zo moet je bij de tarot kaarten 73 verschillende symbolen uit je hoofd leren met hun verschillende schikkingen. Het helderziende vermogen wat door een dergelijke studie vermeerderd wordt, maakt soms dat je exact kunt zeggen, waar psychisch of lichamelijk het knelpunt zit.
Vaak worden ook mensen, die een iriscopist of reflexoloog hebben bezocht, belast met allerlei angsten over kwalen, die ze werden opgelegd. Dit omdat ze mensen opdelen in types, constitutietypes. Zo heeft b.v. het “lymfatische type” een verhoogde gevoeligheid voor slijmvliesaandoeningen, volgens de theorie. Als reflexoloog ga je gemakkelijk uitspraken doen als: “Zwakke darmen”, maar als u de klachten voor wilt zijn, kunt u het beste mijn vezeltabletten, gisttabletten, sap- en reinigingskuren nemen.
Laat ook de koffie en het vlees weg, en kom over zes weken weer terug. Zo is er misschien nog heel wat te voorkomen. Je dacht eerlijk te zijn en mensen te helpen, maar deze gingen bepakt en gezakt weg met allerlei kuren.
Na zes weken waren er nog steeds geen darmklachten, waar we erg trots op waren, hoewel de darmklachten nooit aanwezig geweest waren! We stonden ons toen voor op de reguliere geneeskunde, zei Rianne, want wij waren tenminste preventief bezig. God geeft echter een andere visie in de bijbel over mogelijke rampspoed die ons te wachten staat in Mattheüs 6: 34: “Weest niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad”.
De Bijbel waarschuwt ons voor overbezorgd zijn. We hebben wel verantwoording over dingen, maar we hoeven en kunnen niet “alle touwtjes” in handen te houden. Dat doet de Here Jezus wel. Je hoeft niet de hele dag bezig te zijn met een krampachtig wettiscisme. Dat leidt alleen van Christus af.
In haar alternatieve tijd heeft Rianne ook aan de “andere kant gestaan”, als hulpvrager. Het was in de tijd, dat we ons langzaam bewust werden dat we toch geen rust hadden, en juist toen werd ik ernstig ziek. Ik (Rianne) had enorme buikklachten en “natuurlijk” liep ik daarom het hele alternatieve circuit af. Een bevriend iriscopist wist te vertellen, dat die buikpijn kwam door zweertjes in de dikke darm. De huisarts wilde ons doorsturen op dit verhaal naar een internist, waarna ze allerlei darmonderzoeken kreeg. Rianne beschreef dit als een donkere sombere dag in haar leven, omdat die onderzoeken geen pretje waren. Hieruit bleek dat er zelfs niet één zweertje aan de dikke darm was. Als ze het niet had laten onderzoeken, was het een steeds grotere belasting in haar leven geworden. (sappenkuren, gisttabletten, reinigingskuren etc.)
Ik werd echter steeds zieker. Een astroloog in Friesland zei zelfs tegen me: “Ik denk dat je leven als een nachtkaars uitgaat!” Nu weet ik dat de Here God de tijd bepaalt.
Homeopathie
In die tijd gebruikte ik homeopathische middelen. Veel mensen halen fytotherapeutische middelen en homeopathische middelen door elkaar. Dit is belangrijk in verband met het thema: “Ontmasker de duisternis” De duivel komt niet altijd met horentjes op ons af, meestal als een engel des lichts.
Het verschil tussen homeopathie en fytotherapie wordt aangegeven door achter een kruid of mineraal een potentie in de vorm van een letter en getal te plaatsen. Dan hebben we te maken met homeopathie. D1 staat voor een 1 met één nul, D3 staat voor 1 op 1000, D12 is een 1 met 12 nullen. Er zijn zelfs potjes met D 200. (Zie verder artikel over homeopathie elders in dit boek) Het gaat bij het potentiëren, het op speciale wijze schudden van de stof, niet om het verdunnen, maar om “energie” vrij te maken van de uitgangsstof.
Het gaat om de vitaliserende werking, om de energie die moet aangrijpen op het “energie-lichaam” van de mens. Hahnemann zegt: “Hoe sterker de verdunning, hoe sterker de werking.” Dit is precies het omgekeerde, wat in natuurkundige processen al lang bewezen is! Door verijling van de druppels wordt aangegrepen op de “aura” van de mens, het zogenaamde etherische lichaam van de mens, (antroposofie) hetgeen “laag voor laag moet inwerken”.
Men denkt dat de ziekte alleen bestaat, omdat de geest van mening is, dat de ziekte kan bestaan! Door nu die geest de juiste hoeveelheid levensenergie toe te dienen, verandert de geest zijn overwegingen en daardoor verandert het lichaam. Daarom liet Hahnemann op het laatst van zijn leven de patiënten alleen nog maar ruiken aan het middel. Deze filosofie staat haaks op het Woord van God. Ziekte is er door de zondeval. Daardoor leven we in een verbroken wereld met ziekte.
Bovendien wordt er steeds gewerkt door de alternatieven aan de oude (psyché) mens. Juist die oude mens moeten we afgelegd hebben door het kruis van Jezus (Romeinenbrief). Als je jaloers of hebzuchtig bent, kom je er niet door erover na te denken, welk homeopathisch middel daarvoor moet werken. Nee, dat behoort tot het werk van het kruis van Christus!
Vithoulkas’ werkhypothese op het laatste congres in Athene is nooit bewezen. Net zomin als de sensationele berichten van onderzoekingen van Benifisto. Er klopt niets van! Men is al 150 jaar bezig te proberen op een chemisch/ natuurkundige wijze de zin van het potentiëring aan te geven, echter zonder enig resultaat!
We komen met homeopathie op een mysterieus gebied van toverij en bezwering, waar de grenzen overschreden worden die God ons gesteld heeft. Grenzen die overigens niet bedoeld zijn om ons te beperken, maar juist te beschermen.
Een veel gehoord argument bij homeopathie is: Straks als de wetenschap nog verder gevorderd is met de bewijsvoering van de hoge potenties, dan zal je wel van mening moeten veranderen. Ik beweer echter dat we onze ziel en zaligheid nooit alleen mogen ophangen aan de wetenschap. Zo wordt bijvoorbeeld tegenwoordig bij spiritistische seances een klein apparaatje op tafel gezet met een belletje erin. Het zou de atmosfeerveranderingen aan moeten geven, als men de geesten van overledenen (Bijbels gezien: demonen) raadpleegt. Als een demon zich manifesteert, zou dit hoorbaar gemaakt worden. Stel dat dit zou kloppen, (wat ik niet geloof) dan nog is spiritisme niet geoorloofd, omdat je het kunt meten!
Onze ziel en zaligheid is alleen afhankelijk van Gods Woord en niet van de wetenschap. Een ander argument bij homeopathie is dat het schudden door machines gebeurt bij sommige middelen, en geen magisch ritueel zou zijn. Het doel echter blijft hetzelfde, het gaat om het vrijmaken van geesteskrachten, om de “energetische lading” en niet om de stof zelf. Uit welk rijk komt die kracht? Wat voor soort kracht is het? Wat is haar kwaliteit? Dat er immateriële krachten zijn, weten we allemaal. Je kunt het alleen toetsen door geesten te onderscheiden.
Als de kennis verkregen is door occulte technieken is het fout. Als het verkregen is door on-Bijbelse filosofieën is het fout. We worden in deze “moderne tijd” overspoeld met deze zaken. Weest nuchter en waakzaam. Laat je niet misleiden door een mooie verpakking! Zoek de bron. Alles heeft de zegen van de Heer nodig. Ieder middel zal door Hem gezegend moeten (kunnen) worden. Hij wil ons zegenen en genezen. We hebben een goede God, die ons wil vergeven (I Johannes 1:9); die ons wil reinigen van alle ongerechtigheid. Ook van de besmettingen van het occultisme. Alleen het bloed van de Here Jezus Christus kan dat. Je mag dan weer verder. Dat hebben wij ervaren.
Ga er mee naar Christus; ook al is het misschien al 15 jaar geleden dat u een occult contact gehad heeft (Lees Leviticus’ 5: 17), en wist u toen niet dat het verkeerd was. Ga naar het kruis! Ga naar broeders en zusters in de gemeente, die onderscheid hebben over deze dingen en leef vanuit Spreuken 1:33:
“Maar wie naar mij luistert, zal gerust wonen, beveiligd tegen de verschrikking van het onheil!”
5. Homeopathie
Inleiding
Het woord homeopathie is afgeleid van het Griekse homoios = gelijksoortig en pathos = lijden. Een ziektebeeld wordt behandeld met een middel dat bij de gezonde mens erop gelijkende ziekteverschijnselen veroorzaakt.
Homeopathie is heel iets anders dan kruidengeneeskunde (fytotherapie)!! Bij kruidengeneeskunde worden gewone extracten van kruiden als geneesmiddel gebruikt. Bij homeopathie worden deze extracten gepotentiëerd: verdund en geschud volgens een bepaalde methode. Bovendien worden niet alleen kruiden, maar ook mineralen etc. gebruikt. Verder wordt er in de kruidengeneeskunde niet, zoals in de homeopathie met “similia similibus” gewerkt.
Homeopathie is een alternatieve geneeswijze, dat wil zeggen een vorm van diagnostiek en therapie die niet aan de Nederlandse universiteiten of officieel erkende paramedische opleidingen wordt gedoceerd.
De laatste jaren is de belangstelling voor homeopathie enorm toegenomen, enerzijds omdat men zoekt naar een natuurlijke geneeswijze zonder bijwerkingen, anderzijds omdat er aandacht is voor de gehele mens: lichaam, ziel en geest, en omdat men echt de tijd voor je neemt. In deze opzichten schiet de reguliere geneeskunde dan ook vaak te kort. Bovendien heeft de reguliere geneeskunde niet op elke ziekte een antwoord, en als men niet geneest, gaat men elders verder zijn heil zoeken.
Enkele getallen uit 1986: 1 miljoen consulten bij alternatieve genezers. Hiervan 300.000 bij homeopaten (1/3 dus). Aantal normale huisartsconsulten was 50,5 miljoen. Er zijn 4120 georganiseerde alternatieve beroepsuitoefenaars (en zo’n 5000 ongeorganiseerd).
Hiervan zijn 63% regulier opgeleid, en daarvan 20% artsen. Er zijn 170 homeopathische artsen. (Gegevens uit Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde nr. 20, in 1988 en Consumentengids). Aan de VU is een private leerstoel homeopathie.
We gaan nu kijken wat homeopathie precies is, en behandelen achtereenvolgens de grondlegger, het idee van de levenskracht, het basisprincipe “similia similibus curentur” en het potentiëren.
Daarna bekijken we het eerst vanuit wetenschappelijk oogpunt en dan gaan we kijken wat de Bijbel van deze dingen zegt.
Samuel Hahnemann
- een Duitse arts die leefde van 1755 tot 1843;
- was zeer kritisch ten opzichte van de toenmalige geneeskunde;
- kwam op het idee van de homeopathie, nadat hij bij zichzelf de symptomen van malaria constateerde na het innemen van het anti-malaria-middel kinine;
- stelde een symptomenverzameling op na talloze onderzoeken op zichzelf, familie en patiënten. Deze lijst wordt nog altijd gebruikt.
- schreef in 1810 “Organon der Heilkunst”, het standaardwerk van de homeopathie.
- werd op 22-jarige leeftijd lid van de vrijmetselaars, een sekte waar men gelooft dat redding in de mens zelf ligt, en waar men Christus verwerpt.
- zijn voorbeelden waren Hippocrates, Paracelsus (1493-1541, christelijke mystiek, oosterse filosofie en zwarte magie) en met name Confucius (Yin-Jang-leer), van wie Hahnemann zegt dat hij ons de rechte weg tot de wijsheid en tot God heeft laten zien. (Pfeifer p.68)
- noemt Christus “de Aarts dweper”;
- werd beïnvloed door Mesmer, grondlegger van het magnetisme (mesmerisme). Mesmer noemt Hahnemann “een goedwillend mens, die door aanraking van de patiënt of zelfs al zonder dit, de levenskracht weer dynamisch doet stromen”. (Patiënt Care)
- kwam op geheimzinnige wijze om het leven, net als zijn kinderen (twee werden vermoord, een stierf 30 jaar oud).
Levenskracht
- een kracht of energie, die in al wat leeft zit, zowel in de mens als in de schepping om hem heen, in de microkosmos en in de macrokosmos.
- “de zelf genezende kracht, die werkzaam is in al wat leeft” (Albers). Datgene wat zorgdraagt voor de gezondheid. De oorsprong van alle lichaamsactiviteit in zowel ziekte als gezondheid.
- is onzichtbaar, intelligent, en zorgt voor geestelijke inspiratie. “Het is een creatieve intelligentie, die alle materie doordringt, en het universum in orde houdt” (J.T. Kent).
- het organisme moet zichzelf genezen door het activeren van zijn eigen levenskracht.
- vinden we bij de Chinezen terug als ‘Chi’ en bij de Hindoes als ‘Prana’. Typische term voor de new age – holistische denkwijze.
De ziekte was een verstoring van levenskracht, een kosmische dysbalans. Herstel treedt op door toevoegen van energie bijvoorbeeld in de vorm van homeopathische medicijnen of magnetische kracht
Similia similibus curentur = gelijksoortigheidsprincipe
– Het gelijksoortige moet door het gelijksoortige genezen.
Dat wil zeggen het geneesmiddel geeft bij gezonde mensen dezelfde symptomen als de ziekteverschijnselen bij de patiënt. De keuze van het middel is heel precies: na een lange ondervraging naar alle symptomen op lichamelijk en geestelijk gebied, karaktereigenschappen, en bepaling van de zgn. modaliteiten (factoren die de klachten beïnvloeden) wordt de patiënt ingedeeld in een zogenoemd “type”, waarbij maar één medicijn past. (door deze type-indeling wordt de mens uiteindelijk dus toch niet individueel benaderd!) “Iedere patiënt zijn eigen geneesmiddel” (Lees in Kunze p.10). Volgens de oorspronkelijke leer van Hahnemann worden chronische ziekten veroorzaakt door een innerlijk ‘miasma’ (een soort basisverstoring van de levenskracht), met als belangrijkste de ‘psora’.
Bijvoorbeeld: Eupatorium (leverkruid) geeft bij gezonde mensen in onverdunde toestand botpijnen, geen zweetvorming meer, droge huid, hevige hoofdpijn, kouwelijkheid, zwaarmoedigheid en verbittering. Aan patiënten met deze klachten geef je Eupatorium in gepotentiëerde vorm.
Door het middel zou de afweerreactie van het lichaam op gang worden gebracht; in andere woorden: de levenskracht wordt ondersteund in het herstellen van het verstoorde evenwicht.
Potentiëren = verdunnen en schudden
Essentieel voor homeopathische middelen is dat ze zijn gepotentiëerd, dat wil zeggen krachtig gemaakt door verdunnen en schudden. Er wordt eerst een zogenaamde oer-tinctuur gemaakt uit alcohol met verse kruiden, aangegeven door een “o” met “/” erdoor.
- Deze oer-tinctuur wordt vervolgens verdund en geschud tot:
- D1 = decimale verdunning 1/10, d.w.z. 1 deel geneesmiddel
- (oer-tinctuur) op 9 delen oplosmiddel.
- D2 = 1 deel van D1 met 9 delen oplosmiddel enz.
- C1 = 1/100 komt overeen met D2.
- Tot een D6 kan een verdunning nog op “normale “ manier werken
Maar als we ons eens voorstellen wat een D11 dosis is: 1 aspirientje van 500 mg zou voldoende zijn voor de hele Nederlandse bevolking elke dag gedurende 30 jaar!! En D12 komt overeen met 1 druppel in het IJsselmeer.
Vanaf D23 is er geen molecule van de oorspronkelijke stof meer in de oplossing. Toch werkt men met potenties tot D200! En deze medicijnen hebben duidelijk effect, zelfs krachtiger dan de lage verdunningen. Dit wordt verklaard doordat na elke verdunning de stof op een bepaalde specifieke manier geschud wordt. Dit schudden gebeurt bijna altijd met de hand. Ook als er schudmachines zijn, wordt toch nog 10x met de hand geschud.
Verdunnen alleen is dus niet voldoende: “Pas het sterke schudden van de vloeistof en het verwrijven van het poeder in kleine hoeveelheden ontwikkelt de geneeskracht” (Hahnemann). Dat dit met de hand moet gebeuren, wordt verklaard als een “indirect handen opleggen”, zoals dit bij magnetiseren direct gebeurt (Pfeifer p.65). Naast oplossingen worden medicinale zalven gebruikt, waarin gepotentiëerde oplossingen zijn verwerkt en verder zijn er korrels rietsuiker die in een gepotentiëerde oplossing worden gedoopt.
De filosofie is dat door het potentiëren de stof niet meer op een materiële, maar op een geestelijke manier werkt (vergeestelijking van de materie). Er komen dynamische krachten vrij, energie, die de verstoorde energiestroom kan herstellen. Hahnemann zegt: “… dat het geneesmiddel door steeds hogere dynamisatie uiteindelijk tot geheel geestelijke geneeskracht verfijnd wordt”. Huibers zegt hierover: “Puur kiezelzuur werkt in op het stoffelijk zijn van de mens, iets verdund werkt het in op het fysiologisch zijn van de mens, nog meer verdund zal het inwerken op het psychologisch zijn van de mens en sterk verdund heeft kiezelzuur een uitwerking op de menselijke geest.”
“… dat betekent dat men de krachten, de essentie, de ‘geest’ die in de stof latent (verborgen) aanwezig zijn, potent maakt.” (Bos p.35)
Volgens Voegeli (bekend Zwitsers homeopaat) is de werking van hogere potenties van geestelijke aard, die het beste te verklaren is door de Hindoeïstische Sankhya-filosofie. “De mens heeft naast een stoffelijk lichaam ook een etherisch lichaam met een specifiek krachtlijnensysteem. Dit etherisch lichaam zou de afweerfunctie van het lichaam regelen en genezing kunnen bevorderen. Op dit vlak zou dan de homeopathie werkzaam zijn.” (Pfeifer p.69).
Omdat homeopathische middelen op het niveau van de geest werken, zijn er ook middelen die psychische en karakterologische veranderingen beogen. Over de arts Gallavardin wordt gezegd, dat hij geloofde “dat de homeopathische behandeling niet alleen genezing brengt aan de enkeling, maar ook bijdraagt tot het op hoger plan brengen van de mensheid in geestelijk en moreel opzicht door verbetering van het karakter der mensen, door ontwikkeling van hun geestelijke bekwaamheden en door bevrijding van verslaving.” (Van Baaren p.29). “Homeopathie is een begeleidingsinstrument bij de geestelijke groei van een persoon.” (Bos p.122). Bos beweert ook dat kinderen door homeopathische middelen later gezonder en gelukkiger kunnen worden. (p.62)
Niet iedereen gelooft meer in de filosofie achter het potentiëren, maar feit is dat de geneesmiddelen toch nog altijd precies volgens de voorschriften van Hahnemann worden bereid, en een geloofwaardige andere verklaring is nog niet gegeven.
Korte samenvatting van de leer van de homeopathie:
- Hahnemann
- Levenskracht
- Gelijksoortigheidsprincipe
- Potentiëren
Wetenschappelijke bezwaren
- De hele leer is gebaseerd op een foute waarneming van de ontdekker. De reactie die Hahnemann had op kinine is nooit bij andere proefpersonen herhaald. Waarschijnlijk was het een allergische reactie, en had het niets met “similia similibus curentur” te maken.
- Tot D6 zou er nog een effect kunnen zijn, daarboven wordt de concentratie te gering voor een klinisch effect. Boven D23 zit er geen molecule van de oorspronkelijke stof meer in, en heb je in feite alleen maar een flesje zuiver alcohol.
- Er zijn nauwelijks goede wetenschappelijke onderzoeken, en als het effect al wetenschappelijk is vastgesteld, dan is er geen verklaring hoe het werkt, alleen maar dat het werkt. Homeopaten zelf zeggen dan ook dat het niet wetenschappelijk (dubbelblind) kan worden onderzocht, en vinden dat ook niet belangrijk. Het is voldoende dat het werkt, het doet er niet toe op welke manier.
De homeopathische arts Dr. Donner deed een dubbelblind onderzoek onder artsen naar een middel in verdunning D4 tot D12. Hij vond dat artsen die in homeopathie geloofden bij het placebo allerlei ernstige bijverschijnselen kregen, terwijl artsen die er niet in geloofden geen symptomen hadden. Dr. Donner gelooft nu niet meer in homeopathie. (Pfeifer p.74).
Kleijnen e.a. deden recent een literatuurstudie naar clinical trials (wetenschappelijke onderzoeken) van homeopathie. Ze vonden 107 trials, waarvan 81 positieve resultaten hadden en 24 geen positieve resultaten. Hun conclusie: “Op het moment is het bewijs van clinical trials positief, maar niet voldoende om definitieve conclusies te trekken, omdat de meeste trials methodologisch slecht waren, en omdat we de rol van ‘publication bias’ (dat wil zeggen alleen onderzoeken met positieve resultaten worden gepubliceerd) niet kennen.” (BMJ) Bovendien wordt nergens een verklaring voor de positieve resultaten gegeven.
- De vergelijking met vaccinatie is niet juist. Bij vaccinatie geeft men de ziekte-veroorzaker (en niet iets wat er op lijkt) aan gezonde mensen, om ziekte te voorkomen. Je kunt niet vaccineren bij een patiënt.
- Hahnemann potentiëerde in het begin met gewoon water. Deze oplossingen bevatten dus allerlei elementen die hij ook als medicijn gebruikte, en die dus zonder dat hij dat wist meegepotentiëerd werden. Deze elementen zouden dus ook geneeskracht moeten ontwikkelen, zodat op theoretische gronden zijn lijst niet kan kloppen. Toch wordt deze lijst nog altijd gebruikt.
- Er is een gevaar dat men door naar een homeopaat te gaan bij ernstige aandoeningen te laat bij een gewone arts komt.
- Homeopathie pretendeert een geneeswijze te zijn met aandacht voor de gehele mens, maar de therapie is beslist niet holistisch: men schrijft alleen maar een geneesmiddel voor, waarbij de keuze vaak door de computer wordt gemaakt. Echte gesprekstherapie is er niet.
Redenen waarom het toch effect kan hebben
- ook zonder middel zou men beter zijn geworden;
- genezend effect, doordat iemand echt naar je klachten luistert, tijd voor je neemt, en ook door de begeleidende leefregels;
- placebo-effect, dat wil zeggen doordat je denkt een geneesmiddel te krijgen wordt je beter;
- auto-suggestie of hypnose: door maar vaak genoeg te zeggen dat je er beter door zult worden en er sterk in te geloven gebeurt het;
- krachten uit het rijk van de duisternis.
Vormen van homeopathie vandaag de dag
Er is een enorme verdeeldheid onder homeopaten. Men probeert de werking op allerlei elkaar tegensprekende manieren te verklaren. Ook de middelen worden op allerlei manieren gemaakt en voorgeschreven, onder andere te verdelen in:
- constitutiemiddelen: gericht op het gehele gestel, naar aanleiding van type-bepaling; hoge potenties;
- lokale middelen: plaatselijk/orgaangericht; lage potenties; tegen acute klachten; soms mengsels.
Een poging tot onderverdeling van de homeopaten
- homeopaten die zowel achter de methode als de filosofie van Hahnemann staan (klassieke of rein Hannemanns homeopaten).
- homeopaten die wel de methode van Hahnemann gebruiken, maar niet in zijn filosofie geloven.
- homeopaten, die zowel de methode als de leer van Hahnemann verwerpen, en alleen lage potenties, die wetenschappelijk nog zouden kunnen werken, gebruiken, vaak in combinatie met fytotherapie.
Bezwaren vanuit bijbels oogpunt
De Bijbel leert ons dat we alles moeten toetsen en het goede (dat wat de Here welbehaaglijk is) moeten behouden (Efeze 5:6-13; I Thessalonicenzen.5:21 en 22).
Bezwaar 1: De persoon Hahnemann
Het is duidelijk dat hij contacten had met de occulte wereld, zowel door de vrijmetselarij, als door het magnetisme. Bovendien was hij een openlijk loochenaar van Christus; hij noemde Hem zelfs een “aarts dweper”; Confucius was zijn leermeester. Zou God uit zo’n bron een ‘heilbrengende’ geneeskunde laten ontstaan? Mattheüs 7:17 en 18 “Een slechte boom brengt slechte vruchten voort”. “Kan uit een zilte bron zoet water voortkomen?” (Jacobus 3: 11 en 12, ook II Korintiërs 6: 14 en 7:1)
Veel homeopaten staan niet achter de persoon van Hahnemann. Toch gebruiken ze zijn diagnose-lijsten nog altijd. Heel de homeopathie komt uit zijn denkkader voort en de geneesmiddelen worden op zijn manier gemaakt.
Bezwaar 2: Levenskracht contra verlossingswerk van Christus
A. De weg tot verlossing.
De filosofie achter homeopathie en andere new-age-geneeswijzen is dat ziekte voortkomt uit een verstoring van de levenskracht en de relatie met de omgeving, een kosmische dysbalans. Door bepaalde energie (homeopathisch, magnetisch), wordt deze relatie hersteld en kan de mens gelukkig leven. “Het homeopathisch similium kan de juiste verhouding tot de dingen en het wezen van de wereld, tot de goddelijke wet weer herstellen”. (Stubler in Kunze p.21). De bijbel leert echter: “Er is één Middelaar tussen God en mensen, de mens Jezus Christus.” (I Timoteüs 2: 5).
In de homeopathische praktijk hoeven geen zonden beleden te worden, terwijl in de bijbel ziekte direct of indirect als gevolg van de zonde wordt beschouwd. Jacobus 5:16 leert: “belijdt daarom … uw zonden .., opdat gij genezing ontvangt”. Hoeveel mensen ondervinden niet lichamelijke gevolgen van terechte of onterechte schuldgevoelens. Een bijbels pastoraal-therapeutisch gesprek is dan veel heilzamer, dan een homeopathisch geneesmiddel.
B. Het probleem van het lijden.
“De arts bewerkt een herschepping en herstelt zo de totaliteit weer.” (Stubler in Kunze p.21) Door de zondeval ligt er een vloek op de schepping, en is er nog geen volmaakt leven mogelijk (Romeinen 8:18-23) spreekt van vruchteloosheid waaraan de schepping, dus ook ons lichaam, is onderworpen. Pas als Christus weerkomt zullen we daarvan verlost worden).
Er is nog lijden, terwijl de homeopathie uitgaat van een ideale toestand zonder lijden. De homeopathie laat ons direct of indirect in zelfverlossing geloven. Uiteindelijk zijn alle pogingen van mensen om deze wereld nog te redden of te verbeteren zonder God en zonder te buigen onder Christus’ kruis tevergeefs.
Ons lichaam is sterfelijk, een aarden vat, “zodat de kracht, die alles te boven gaat, van God is en niet van ons” (zie II Korintiërs 4:7-12). Dus niet een zelfherstellende kracht uit onszelf, maar Christus!
Homeopathie is één van de voertuigen, die doelbewust door de new-age gebruikt wordt om de uniekheid en centraliteit van Jezus Christus te verwerpen.
Bovendien maakt alles rondom homeopathie ons (on)bewust ontvankelijk voor het new-age-denken. Langzamerhand ontstaat er een verschuiving in onze gedachten.
Bezwaar 3: Similia similibus curentur
Dit is een wetenschappelijk argument, dat in geestelijk opzicht tegen Gods Woord in gaat. Want de bijbel zegt dat we niet het kwaad met kwaad moeten bestrijden, maar door het goede moeten overwinnen (Romeinen 6: 1 en 12: 21). Wat betreft de homeopathie is dit niet het zwaarste argument, maar wel een duidelijke Bijbelse tendens.
Bezwaar 4: Potentiëren
Door het potentiëren wordt de kracht uit de stof vrijgemaakt. Het medicijn wordt ontdaan van zijn stoffelijkheid, en wordt a.h.w. geestelijk.
“De kracht van het geneesmiddel is vrijgemaakt door al dat stapsgewijs verdunnen en schudden. Men zou kunnen zeggen: is losgemaakt van de stof, is losgekoppeld van de zichtbare, stoffelijke kant van de natuur”. (Albers)
“De homeopathie draagt ertoe bij de hogere centra in de mens open te stellen voor de geestelijke en hemelse invloeden” aldus J.T. Kent. Doordat het middel op het niveau van de geest werkt, wordt onze geest die alleen onder invloed van Gods Geest zou moeten staan, beïnvloed en besmet.
Het is belangrijk om te weten uit welke bron deze geestelijke kracht komt. “Beproeft de geesten of ze uit God zijn” (I Johannes 4:1). “Iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God” (I Johannes 4:2). Waartoe dient anders de gave van het onderscheiden van geesten? (I Korintiërs 12:10). Hahnemann en zijn leer belijden Jezus duidelijk niet!
“Tot op heden weet men niet precies hoe Hahnemann op de werkwijze (schudden) gekomen is; het meest waarschijnlijk is dat ze voortgekomen is uit zijn kennis van de scheikunde en de alchemie (= primitieve scheikunde)” (Vithoulkas). Het schudden is een soort magische, alchemistische handeling, een magisch ritueel, waardoor er onzes inziens occulte krachten in het medicijn kunnen worden gebracht, krachten die niet uit God zijn, maar van de tegenpartij komen. Het heeft veel weg van oude toverdrankjes.
In de tijd van het O.T. zagen de Israëlieten alleen God als hun heelmeester, zoals Exodus 15: 26: “Ik de Here ben uw Heelmeester”. In andere landen werd genezing bijna altijd in relatie met andere goden en krachten bewerkt. De Heer waarschuwt ons hiervoor in Deuteronomium 18: 10 e.v.: tovenaar, in het Hebreeuws “mekassef” met als wortel k-s-f, dat in stukken/stukjes snijden betekent. Het gaat hier dan om het in stukjes snijden van kruiden, welke voor magische doeleinden met bovennatuurlijke krachten, waaronder genezingen, werden gebruikt.
Galaten 5:18 e.v., toverij, in het Grieks – “Pharmacia”; dit betekent het bereiden van medicijnen, stimulerende middelen, waarbij een geheime bewerking met magische krachten plaatsvond. God vraagt van ons om het alleen van Hem te verwachten en ons verre te houden van andere krachten. Onze enige geestelijke kracht is Christus (I Korintiërs 1:24), en komt tot ons door gebed (Jacobus 5:16). Zie ook Jesaja 47:9-13 over de gevolgen, als we op toverij in plaats van op God vertrouwen.
Door het losmaken van kracht uit materie wordt de materie op een bepaalde manier geloochend, terwijl die toch ook door God geschapen is en mag worden gebruikt.
Overige bezwaren
Veel homeopaten gebruiken naast homeopathie allerlei andere occulte praktijken, zoals iriscopie en het uitpendelen van medicijnen.
Maar ook zogenaamde christelijke homeopaten gebruiken de gepotentiëerde medicijnen. In het EO-programma “de toren van Babel” gaf een christen homeopaat toe dat het op de juiste wijze schudden van het medicijn essentieel is voor de werking ervan.
Andere voorbeelden van vermenging van homeopathie met andere occulte zaken: het maandblad Paravisie (maandblad voor bovennatuurlijke verschijnselen en alternatieve geneeswijzen) heeft een rubriek “Homeopathie in de praktijk”. Er bestaat een geneeswijze ‘homeosinatrie’: een combinatie van homeopathie en acupunctuur, waarbij homeopathische geneesmiddelen via acupunctuurnaalden worden ingebracht.
Dr. Vogel is Jehova’s getuige en spreekt regelmatig op congressen, waar ook zaken als acupunctuur en yoga worden gepromoot. Combinatie met paranormale geneeswijzen, b.v. helderziendheid, is frequent. “Ze werken beide met verfijnde energievormen, die door de gewone wetenschap nog niet kunnen worden gemeten” (Bos p. 133).
Antroposofische artsen gebruiken homeopathie. NCRV(!)-programma ‘Alternatief spreekuur’ gepresenteerd door een homeopaat, adviseert onder andere acupunctuur; yin-jang-symbool in de reader.
Veel gehoorde excuses
Het werkt toch?
Maar ook de satan kan wonderen verrichten. Hij doet zich voor als een engel des lichts. Zie Handelingen 8: 6-11. Hij doet bedrieglijke wonderen (II Thessalonicenzen 2: 9) om ons te verleiden (Mattheüs 24: 24).
Genezing is altijd een gave van God > Zie Handelingen 8: 10. Ook bij Simon dacht men dat het uit God was, terwijl het uit de tegenpartij was. Zie ook Mattheüs 7: 21-23: ook als men het zelf een gave van God noemt of het in Gods naam doet, hoeft dat nog niet zo te zijn. God geeft Zijn gaven alleen aan wedergeboren christenen, en de meeste homeopaten zijn geen christen.
Baat het niet, dan schaadt het niet. > Maar – we kunnen schade lijden aan onze ziel (Marcus 8: 36).
Gewone geneesmiddelen hebben soms lichamelijke bijwerkingen, maar dat is minder erg dan de geestelijke bijwerkingen van homeopathie. > God beschermt me wel.
Maar – als je weet dat het toverij is, verzoek je God door je er toch mee in te laten (Deuteronomium 6: 16).
Conclusie
- De hedendaagse homeopathie bouwt altijd voort op Hahnemann.
- De homeopathie die in filosofie en praktijk voortbouwt op Hahnemann is on-Bijbels en occult.
- De homeopathie die een wetenschappelijke werking probeert te zoeken en in praktijk voortbouwt op Hahnemann is in ieder geval wetenschappelijk occult en kan evenzo op dat vlak bijbels occult zijn. Is in haar praktijk/methode nog occult en dus voor een christen uiterst dubieus.
- De kruidengeneeskunde of fytotherapie is in principe bruikbaar, maar is soms moeilijk te onderscheiden van homeopathie. Omdat ze vaak vermengd is met allerlei occulte zaken, daarom is ook hierbij voorzichtigheid geboden! Bij twijfel of iets uit God is, kun je beter niets gebruiken en het zekere voor het onzekere nemen.
Wat te doen bij ziekte
(dit overzicht is niet volledig)
In ziekte moeten we genezing van God verwachten en alleen op Hem vertrouwen. Vrede met God is belangrijker dan genezing. Hij is onze Maker en alleen Hij kan ons echt helpen naar geest, ziel en lichaam. Gehoorzaamheid aan God is belangrijker dan het koste wat kost zoeken van genezing, hoe moeilijk het soms ook kan zijn om deze weg te gaan. Kies ervoor om de Here te dienen (Jozua 24:15). Zoekt eerst Zijn koninkrijk (Mattheüs 6:33).
Stappen die we kunnen nemen bij ziekte of psychische problemen:
- Gebed, en eventueel zalving met olie (Jacobus 5:14-16)
Zoek allereerst Gods aangezicht als u problemen hebt met uw gezondheid. Vraag eventueel hulp en gebed van een oudste of christen-psycholoog. God belooft in Zijn woord genezing, maar op Zijn manier en op Zijn tijd. Als er niet direct genezing optreedt, zal Hij in elk geval kracht geven om het lijden te dragen.
- Onderzoek of er zonde of een ongezonde levenswijze is.
- Ga naar een goede huisarts. Dit mag je gebruiken als gave van God (Lucas was ook een arts) maar wees ook hierbij alert op on-Bijbelse adviezen en therapieën. Probeer een christelijke huisarts te vinden. Een huisarts schiet helaas vaak tekort op gebied van zorg voor de hele mens en het geven van voldoende tijd en aandacht (wat een positief punt van de homeopathie is). Bid voor hem, zodat God hem bij uw behandeling kan helpen.
- God de Schepper heeft in de natuur veel kruiden gegeven die tot genezing dienen. Maar ook veel gewone medicijnen zijn op kruiden gebaseerd. Let goed op bij uw keuze!
Wat te doen na contacten met homeopathie:
Als we nu beseffen dat homeopathie niet uit God is, en we zijn ermee in aanraking geweest, is het goed om dit te belijden aan God als zonde, Hem om vergeving te vragen, en te bidden of Hij ons er van wil reinigen. God wil die foute banden dan verbreken. I Johannes 1: 9!
Mocht u toch nog een belemmering in uw relatie met God ervaren, ga dan naar uw voorganger om er verder over te praten, en er voor te laten bidden.
Problemen die we kunnen krijgen na contacten met het occulte:
- paranormale verschijnselen
- gestoord gebedsleven
- moeite met Bijbellezen, of weerzin ertegen
- een bedekking, verblinding van de waarheid
- psychische klachten, b.v. depressies, angst, onrust, slapeloosheid.
Overzicht van de verschillende aanhangers en fabrikanten
Dr. Vogel:
- geeft veel adviezen op basis van kruidengeneeskunde (“de natuurlijke totaalgeneeswijze”), die zeer bruikbaar zijn, maar adviseert ook homeopathische (complex-) middelen.
- is Jehova’s getuige
- zegt tegen occultisme te zijn, maar spreekt wel op congressen waar yoga, oosterse meditatie en antroposofie worden gepropageerd.
- zijn middelen worden geproduceerd door Biohorma.
Voorhoeve:
- werkte volgens Hahnemann.
- wijst de verklaring van Hahnemann af, probeert het wetenschappelijk te verklaren door middel van stimuleren van het immuunsysteem, maar vindt het voldoende dat het werkt, bewijs is niet noodzakelijk.
- haalt in zijn boek prof.dr. A.H. de Hartog aan: “dat de daarvoor gevoelige gelovige schare de homeopathische behandeling aanvoelt als de heimelijk stille inwerking van organisch-goddelijke krachten“. (Voorhoeve p.19)
- zegt over Hahnemann: “ … deze stap, die wij hem niet hoog genoeg kunnen aanrekenen, daar hij ons een blik doet slaan in zijn edel en onbaatzuchtig karakter.”
Biohorma:
- medicijnen gemaakt volgens Homeopathisch Artzneibuch, dat wil zeggen volgens Hahnemann
- schudden 20x met de hand
- geloven niet in de verklaring van Hahnemann, maar men heeft ook geen andere verklaring. “Het is niet wetenschappelijk bekend”.
- verkopen ook fytotherapeutische produkten.
- vennoten zijn allemaal Jehova’s getuigen.
VSM:
- medicijnen gemaakt volgens HAB.
- schudden 10x met de hand, dan 5 min. in schudmachine
- verklaring: – eigenschappen van het middel overgebracht op de vloeistof;
- Materia Medica;
- volgens Hahnemann;
- Oder D30 zou het als kruidengeneeskunde werken, boven D30 werkt het geestelijk!
- schrijfwijze K = enkelglasmethode
- ook fytotherapie
WELEDA:
- antroposofische filosofie
Klaas & Antoinette van Nierop – Groningen
Gebruikte literatuur
- Joh.A.Albers, (spec.hahn.hom), Inleiding tot homeopathisch denken, Aude Sapere Publishers b.v. 1983.
- Artsenvademecum, Laboratorium Biohorma b.v. Elburg.
- J.I. van Baaren, Homeopathie in het licht van de Bijbel, Stichting Moria, Evangelische Wereldpers 1987.
- Peter Beyerhaus/Lutz E. v.Padberg, Eine Welt – Eine Religion?, Die synkretistische Bedrohung unseres Glaubens im Zeichen von new age, Verlag Schulte & Gerth Asslar, 1988.
- Robbert Bos, Al uw vragen over Homeopathie, Het Spectrum bv. 1989.
- Ilse Dorren, Isopathie, het zieke lichaam als zijn eigen genezer, Ankh-Hermes b.v. Deventer, 1985.
- Paul van Dijk (arts), Geneeswijzen in Nederland en Vlaanderen: compendium voor alternatieve geneeswijzen, Ankh-Hermes b.v. Deventer 1986.
- Samuel Hahnemann, Organon der geneeskunst, naar de zesde editie, VSM Geneesmiddelen b.v. Alkmaar, 1983.
- Jaap Huibers, Waarom homeopathische geneeskunde?, Ankh-Hermes b.v. Deventer 1984.
- Simon Joukes, Homeopathische geneesmiddelengids, 4e druk, Elmar Rijswijk.
- Dr.Herwig Kunze, Homeopathie een christelijke geneeswijze?, Werkgroep Schepping Hengelo Ov. 1987.
- F.Chr.Kusse, Homeopathie, Actuele Onderwerpen nr.2162, 17-4-87.
- A.C. de Lang, Anders beter worden; volgens de inzichten van Dr. Vogel, UGN Elburg, 1990.
- Otto Markmann, Homeopathie en biochemie; een waarschuwing op bijbelse gronden, vertaald uit hetduits; L. de Jongh, Buren, 1990.
- Jan Minderhoud, New age: bedreiging of uitdaging?, over vragen die new age aan de kerken stelt; een werkboek, Merweboek Sliedrecht, 1991.
- Samuel Pfeifer M.D., Healing at any price?, the hidden dangers of alternative medicine, Word (UK) Ltd, Milton Keynes, England, 1988.
- Dr. Trevor Smith, Homeopathie bij psychische problemen; Gids voor het bereiken van rust, geluk en welbevinden, Bosch & Keuning b.v. Baarn, 1984.
- Rianne van der Smitte, Als het licht duister is … Gideon, 1989.
- George Vithoulkas, Alles over homeopathie, Elmar, 1986.
- A.Vogel, De kleine dokter, Biohorma Elburg, 1970.
- A.Vogel, Mijn leven, mijn werk, Biohorma Elburg.
- Dr.J.Voorhoeve, Homeopathie in de praktijk: medisch handboek, La Riviere en Voorhoeve b.v. Zwolle, 16e druk.
- VSM Vademecum, Enkelvoudige homeotherapie, VSM Geneesmiddelen b.v. Alkmaar, 1989.
- Frans W. Wegman, Phytotherapie, de oudste geneeswijze die de mens kent, Meyer & Siegers b.v. Oosterbeek, 1984.
Artikelen uit tijdschriften:
- Homeopathie – Bep Astley; Promise 1ste jrg.nr.4; juli 1985.
- Homeopathie – Gerard Feller; Promise 6de jaargang nr.4; juli 1990.
- Alternatieve geneeswijzen: houdt kwakzalvers van uw lijf –
- Consumentengids 35ste jaargang nr.10; oktober 1987.
- In de toren van Babel Homeopathie – Dirk van Genderen;
- Visie 7-13 april 1991.
- Kleijnen, Knipschild en ter Riet, Clinical trials of homeopathy, British Medical Journal 1991,vol.302, p.316-23.
- L.Offerhaus, Homeopathie; meta-analyse van een hemdsmouw, Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde 1991, 135, nr12.
- P.E.Voorhoeve, De kwantitatieve betekenis van de alternatieve geneeswijzen in de jaren tachtig; een rapport van de Natinale Raad voor de Volksgezondheid, Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde 1988; 132, nr.20.
- Dr.J.Visby, Hahnemann en de homeopathie, Patient Care sept.1989.
Lees het hele document en download de pdf. Daarin worden de lezingen uitgeschreven van:
- Acupunctuur ~ Gerard Feller
- Homeopathie ~ Gerard Feller
- Acupunctuur ~ Gerard Feller
- New Age ~ Martie Dieperink
- Magnetisme ~ Wim van Schuijlenberg
- Iriscopie ~ Ruud van der Ven
- Yoga ~ Bert van den Berg
- Bevrijding, reiniging en verlossing
- Toetsstenen ~ Gerard Feller