Introductie
Sensitivity training (ST) is een methode van:
- observatie en studie van de binnen ƩƩn groep werkzame krachten of groepsprocessen (= intra groepsdynamica);
- observatie en studie van de tussen twee verschillende groepen werkzame krachten (= inter-groepsdynamica),
- gebruikmaking van de verworven inzichten om een bepaald doel te bereiken (= beĆÆnvloedings- en veranderingsmethode).
Het grote gevaar in veel groepsdynamica is de activiteit van de oude, zondige, egoĆÆstische natuur die geĆ«xploiteerd wordt binnen een groep, iets waarmee men beter niet kan experimenteren. āST als psychotechniek is een greep naar de macht, die tot gebondenheid leidtā (Ds. FindeĆÆsen), het is het willen-zijn-en-doen-als-God. Men ziet zichzelf als bevrijder (āheilandā) van de door de oude normen āgefrustreerde mensā en tot schepper van de ānieuwe mensā, naar nieuwe normen, maken.
Jakob Levy Moreno, de vader van het psychodrama (dit is het āspelenderwijzeā afreageren van gevoelens) en van de sociometrie als methode (dat is het meten van menselijke verhoudingen in aantrekking en afwijzing): zegt āIk leer de mensen godje te spelenā. Als in een groep ook bewuste kinderen van God aanwezig zijn, is tevens de Heilige Geest aanwezig, die zich natuurlijk nooit laat meten noch laat manipuleren. Evenals bij een spiritistische seance mislukt ook de ST, als er een bewust christen bij is, of hij moet verdwijnen.
ST als collectieve psychotraining is geleide zelfverlossing van en zelfoverwinning op eigenschappen van de oude natuur en āfrustratiesā enz., zoals liefdeloosheid, geremdheid, haat, agressiviteit, jaloezie, angst, schuldgevoelens, enz. en wel via de groep. Moreno: āIk heb getracht het zaad van een creatieve revolutie te zaaien. Er is maar ƩƩn weg om het āGodssyndroomā (complex) uit te bannen: het rollenspel in de groep.ā Daarover zegt de Franse psycholoog Prof. Roger Macchilie: āIn het rollenspel wordt enerzijds een persoonlijkheidsverandering bereikt in de zin van een groter aanpassingsvermogen, door het ontbinden van het persoonlijk, diep verankerde gedragspatroon, en anderzijds door een vervangende, nieuwe spontaniteit, d.w.z. de vaardigheid om in bepaalde situaties aangepaste rollen te verzinnen en te spelen.ā
Zoals Freud in de (christelijke) cultuur een āondragelijke druk op de enkelingā zag, ziet Moreno in de (christelijke, absolute) normen, die van buitenaf worden opgelegd, een dwang, die āonnatuurlijk en onzedelijk is en waarvan je je moet ontdoenā. Er zijn verschillende vormen van ST, onder verschillende benamingen, geleid door trainers van verschillende opleidingsinstituten, terwijl ook de samenstelling van de groepen verschillend is. Dat alles kan verwarrend werken. Er staat daarachter echter ƩƩn en dezelfde geest: die van de wetteloze, de zoon des verderfs (2 Thess. 2 : 4)ā terwijl er ook ƩƩn basismethode en ƩƩn basisdoel is: on-Bijbelse, antichristelijke verandering.
Doel van ST
Van meet af aan was het doel van ST:
- diepingrijpende, geprogrammeerde verandering van persoonlijkheid en psychƩ (verandering van denken, inzichten, mentaliteit, gedrag, handelen) in groepsdynamische processen d.m.v. a. heropvoeding van de gevoelens;
- herstructurering (relativering) van de levenswaarden, en
- heroriƫntering (verkrachting) van het (aan de Bijbel georiƫnteerde) geweten
Vooral de modernistische theologie wordt daarbij als bondgenoot gezien en gebruikt, als ābevrijderā van āverouderde denkmodellenā tot nieuwe denkwijzen en inzichten. Door de āontmythologiseringsmethodeā worden immers de autoriteit en geloofwaardigheid van Gods Woord, worden Gods absolute normen ondermijnd. Velen verdoezelen of verdraaien hun doelstellingen om niet bij voorbaat de deur naar vooral kerk en christenen dicht te doen. Men past vaak de regels van de ST toe, maar dan onder andere benaming. Vele (immers zelf gemanipuleerde) trainers zijn er zich niet van bewust dat zij marionetten zijn van antichristelijke ideeĆ«n en doelstellingen, āgoeroesā van een nieuwe heilsideologie. Anderen spreken openhartig over hun bedoeling. Moreno: āIk heb altijd het idee gehad, dat deze wereld, zo vol noodlot, een wereldtherapie nodig heeft en dat ik persoonlijk daar iets aan moest doen om zoān therapie te verschaffen en te verbreidenā¦. Ik werd door krachten gedreven, die boven mijn persoon uitgingenā¦ā
Vele trainers zijn er zich niet van bewust dat zij marionetten zijn van antichristelijke ideeĆ«n en doelstellingen, āgoeroesā van een nieuwe heilsideologie.
Kurt Lewin, met Moreno en Carl Rogers ƩƩn der vaders van de ST: āEen nieuw waardesysteem moet worden aangenomen om de mens te kunnen heropvoeden.ā ST is nooit te scheiden van zijn mensbeeld, van de ātherapeutische wereldbeschouwingā (Moreno) en zijn uiteindelijk doel: het scheppen van een nieuwe mens, in het kader van een nieuwe heilsideologie: ƩƩn mensdom, de in denken, willen en handelen, ethisch en religieus volledig gelijkgeschakelde uniforme mens, de zich gewillig onder een werelddictatuur en wereldreligie buigende massamens met het āwijbewustzijnā, de (antichristelijk) genormeerde en geprogrammeerde ānieuweā mens; ƩƩn wereld, de nieuwe maatschappij onder heerschappij van ƩƩn werelddictator, die alle sociale ellende en onrecht, alle oorlogen en ziekte voor altijd zal uitbannen, een wereld vol āvrijheid, gelijkheid en broederschapā; ƩƩn kerk (religie), waarin allen en alles plaats hebben.
ledere vorm van ST. is een kleine, maar beslissende stap op de weg naar dit grote doel. En de weg is: āgeprogrammeerde, intensieve groepservaringā (C. Rogers) in een kunstmatige of laboratoriumsituatie (los van je ouders, gezin, werk, omgeving), waarin men meent alle confrontatieschuwheid en āfrustratieā te kunnen uitschakelen of uitbannen; keiharde confrontatie met jezelf en met de (meestal willekeurige) groep en wel zuiver op het gevoelsniveau, met uitschakeling van geweten en van zakelijke, theoretische en vooral Bijbelse aspecten (bijv. de schuldvraag tegenover God), onder het motto: absoluut vrij zijn en vrij laten, ieder zijn eigen vrijheid, met uitzondering van een positief christelijk getuigenis. Er is, maar dat is alleen maar schijn, geen programma, geen thema, geen leider.
Deze methode is een stoomcursus in afgoderij van het eigen ik, in rebellie tegen en overtreding van Gods Woord en Gods normen, in het verstandelijk en praktisch aannemen van antichristelijke normen en van dito mentaliteit en in āverlossingā van jezelf en van anderen. Kortom, het is een niet-christelijke en antichristelijke methode van verandering van waarden en normen, van persoonlijkheid en samenleving; van zelfbewustwording, van sociale, vaak ook politieke bewustwording en ābevrijdingā. De antichristelijke variant van Joh. 14:6 luidt: de groep resp. het groepsproces is de weg; de nieuwe norm (van trainer en groep) is de waarheid; zelfwaarneming, zelf uitleving, zelfrealisatie, zelfverlossing is het leven. Programmatisch en systematisch wordt er een antichristelijk net over kerk en samenleving gespannen. Zelfstandig denkende mensen en met name bewuste christenen als de grote sta-in-de-weg zijn het speciale doelwit.
7 Vragen
Vandaar ook ernstige vragen, bij iedere vorm van ST:
- Wie benoemt welke trainer? Naar welke criteria?
- Wie is de trainer? Zijn ethiek, politieke en religieuze levensbeschouwing zijn van uiterst belang i.v.m. zijn indoctrinatie van (nieuwe) moraal, van een bepaalde politieke richting en die van humanistische, antroposofische, modernistische, ācharismatische,ā oecumenische of andere on-Bijbelse aard.
- Wat is zijn doel en wat zijn methode?
- Wat zijn, zijn normen, zijn criteria bij zowel de leiding van de groep als bij de beoordeling van de āresultatenā?
- Wat doen de trainers, de groepsleiders met alle gegevens over de deelnemers (hun woorden, daden, reacties)? Bestaat ei een wettelijk ambtsgeheim voor trainers? Is een anonieme verwerking van de gegevens gegarandeerd?
- Wat doen de groepsgenoten met alles wat zij van de anderen zagen en hoorden? Bestaat er een wettelijk ambtsgeheim voor vooral de onvrijwillige groep?
- Aan wie is de trainer verantwoording schuldig? Wie is verantwoordelijk voor de slachtoffers en voor de negatieve gevolgen voor huwelijk, gezin, werk, samenleving, gemeente? In welke handen ligt de nazorg en deskundige begeleiding?
ST. is een huiveringwekkende methode van analyse, registratie, classificatie, indoctrinatie en manipulatie van de enkeling onder de druk van de groep!
Een christen, die op Gods Woord georiƫnteerd is en in het pastoraat staat, weet dat ST altijd en op ieder een negatieve uitwerking heeft. Een niet-neutrale methode vaneen niet-neutrale trainer met een niet-neutraal doel, uit een niet-neutrale geest kan geen neutrale of zelfs positieve invloed uitoefenen. Van een slechte boom kan men geen neutrale of goede vrucht verwachten! Het is een listige verzoeking van de duisternis, wanneer beweerd wordt dat niemand erover oordelen kan, die er niet aan heeft deelgenomen.
Een christen, die op Gods Woord georiƫnteerd is en in het pastoraat staat, weet dat ST altijd en op ieder een negatieve uitwerking heeft.
Neem niet deel
Wij moeten niet eerst aan spiritisme, yoga, transcendente meditatie, ST of wat ook deelnemen om erover te kunnen oordelen. Een christen mĆ”g niet aan ST. deelnemen, omdat het zonde is tegenover de Drie-enige God, Gods Woord, je naaste en jezelf. Een christen moet naar Gods Woord, de geest en de vrucht toetsen. Literatuur, getuigenissen en āvruchtā van de ST zijn mƩƩr dan voldoende om ST te kunnen en te moeten afwijzen, met name iedere āchristelijkeā ST. (onder andere CPT = clinical pastoral training, cursussen voor het āpastoraatā op grondslag van de ST).
Wie aan de een of andere vorm van ST. deelnam, bidde de Jezus Christus ernstig en bewust om grondige reiniging naar geest, ziel en lichaam, om bevrijding van alle door de ST. ondergane invloeden, met name van de antichristelijke geest daarachter en om vergeving van alle zonde tegenover God, Gods Woord, de naaste en jezelf. Dat is Gods uitdrukkelijke wil: onze persoonlijke bekering tot Zijn Zoon (Ezech. 33: 11; Hand. 3 : 19; 26 :18) en onze heiliging (1 Thess. 4 : 3; 5 : 23).
Auteur: Els Nannen Bron: Van Occultisme tot bevrijding ~ isbn: 9780000302113 ~ Werkgroep Schepping Hengelo