Boekrecensie van ‘Wissel van geslachtskleding en van geslacht’

| Aangepast 16-06-2025 | Geplaatst 16-06-2025 | Leestijd 4 minuten

De seksuele revolutie dendert door. Lhbtiq+ is de afkorting van lesbisch, homoseksueel, bi+, transgender, intersekse en queer. Het zou me niet verbazen als we ook pedofilie, bestialiteit (seks met dieren) en zelfs necrofilie (seks met lijken) moeten accepteren. De grootste zonde lijkt intolerantie te zijn. Laten we ons hier nu beperken tot transgenders.

Genderdysforie heeft topaandacht en is een speerpunt voor levensvrijheid geworden. (p.84) Genderdysforie is de officiĆ«le medische diagnose voor mensen bij wie hun biologische geslacht niet overeenkomt met het ervaren geslacht en die hieraan lijden.’ (p. 117)

Genderdysforie is een ā€˜stoornis’ waardoor men onvrede (gevoelens van onbehagen) heeft met het eigen biologische geslacht en de daaraan gekoppelde (geslachts)rol. Dit is voorwaar een actueel thema.

Aanleiding voor het schrijven van dit boek was een voorval uit de praktijk van een gemeente. Hoe moest de gemeente reageren op een getrouwde man, vader van twee kinderen, die zich als vrouw kleedt, zich laat noemen met een vrouwennaam en die zichzelf niet langer als man wil zien? De oudsten vonden dat ze als een vrouw voortaan benaderd moest worden. Maar een zuster uit die gemeente betuigde dat het een ā€˜gruwel voor God is’.

De term ā€˜gruwel voor de HEER’ vinden we acht keer in het Bijbelboek Deuteronomium en elf keer in het Bijbelboek Spreuken. De auteur levert degelijk exegetisch werk en loopt al die teksten na.

Genderdysforie kun je het best weergeven met ’geslachts- verscheurdheid’.

Genderdysforie kun je het best weergeven met ’geslachtsverscheurdheid’. De auteur is heel stelling als hij beweert ā€˜Als oudsten in een christelijke gemeente meegaan met de zonde van genderdysforie , dan zijn zij medeplichtig aan een gruwelzonde, zoals de leiders van Jeruzalem mede verantwoordelijk waren aan de doodzonde van homoseksuele daden, die zij toelieten. Zij zetten door verkeerde tolerantie de deur open voor de vrijheid van deze gruwelzonde in de gemeente. Dat besmet. … Een transgender verminkt zichzelf en christelijke leiders verminken Gods Woord in Deut.22:5 om dit mogelijk te maken.’ (p.113) ā€˜Het probleem is, dat iemand daardoor [namelijk het biologisch laten ombouwen tot het andere geslacht] het verbod in Deut.22:5 heeft overtreden, wat een gruwelzonde voor Jhwh is. Zij behoren daardoor tot de wettelozen. Daardoor zijn zij verloren en zij verloren.’ (p. 169) Uitgelegd wordt waarom Deut.22:5 betrekking heeft op genderdysforie. Genderdysforie als zodanig zou ik geen zonde noemen maar wel een afwijking; toegeven eraan door operatief ingrijpen etc. is wel zonde.

De oudtestamenticus staat uitgebreid stil bij de plaats en het belang van Deuteronomium in de Bijbel. Hij citeert hierbij Hebreeuwse en Griekse woorden en geeft ook de transcriptie.

Ondanks het diepgravende onderzoek is het goed te volgen voor lezers die niet zo thuis zijn in deze materie. Hij geeft samenvattingen en conclusies en valt daarmee wel in herhalingen. Ook behandelt hij de meningen van anderen en weerlegt hen zo nodig. Een literatuur overzicht en de cv van de schrijver maken het geheel compleet.

De schrijver heeft het steeds over de ā€˜tien woorden’, en dat is op zich juist, maar gangbaar bij de meeste mensen is de term ā€˜de tien geboden’ (terwijl er in feite maar twee geboden en acht verboden zijn). Het verbod om kleren aan te trekken van het andere geslacht is in verband met het gebod of woord zes (niet doden) en zeven niet echtbreken. Als een vrouw een broek draagt is ze daardoor niet automatisch in overtreding. Er bestaan immers vrouwenbroeken en vooral moeten we kijken naar haar motief. Wil ze echt ophouden vrouw te zijn? Nog meer tegenargumenten worden besproken. Laten we niet zaken vermengen die gescheiden moeten zijn en blijven en tegen Gods scheppingsorde ingaan.

We moeten wel duidelijk onderscheid maken tussen iemand die een bepaalde neiging heeft, maar daar tegen strijdt en iemand die toegeeft en het praktiseert. De eerste moet bemoedigd worden, terwijl de tweede vermaand en desnoods onder gemeentetucht gesteld moet worden.

Gelukkig ontbreekt de pastorale benadering niet. Liefhebben met waarheid is de kunst.

Gelukkig ontbreekt de pastorale benadering niet. Liefhebben met waarheid is de kunst. Zachte heelmeesters maken nog steeds stinkende wonden. Er is het het boek een getuigenis opgenomen van een transgender die omkeerde, zich bekeerde, maar biologisch kan je maar niet van geslacht blijven veranderen.

ā€˜Als wij uit liefde tot Christus, Wiens bloed van alle zonden reinigt in Gods wegen willen wandelen, zal God ons telkens weer moed en kracht geven.’  – lees ik op de achterkant van deze studie.

Kortom, dit boek is een aanrader, of zelfs een must voor mensen die worstelen met genderdysforie en die Gods Woord serieus willen nemen. Ik hoop dat verder vooral gemeenteleiders en pastorale werkers hier kennis van zullen nemen en hun standpunt zullen bepalen.

ā€˜Wissel van geslachtskleding en van geslacht’ Deuteronomium 22:5 en genderdysforie door dr. Hendrik J. Koorevaar (Lunteren: AMV en Buijten & Schipperheijn, 2024) pp. 209Ā 

Niets uit dit artikel mag worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de stichting en de auteur / vertaler worden overgenomen, gekopieerd of gebruikt worden. Uiteraard mag volgens de gangbare regels van bronvermelding er wel naar verwezen worden in andere publicaties. Neem bij twijfel eerst contact met ons op via het contactformulier.

Help je mee?

Heb je een artikel gelezen en heeft het je geholpen? We zouden het waarderen als je een paar euro overmaakt, zodat de website online beschikbaar blijft.

Meer lezen?

Share This