Genderdysforie heeft topaandacht en is een speerpunt voor levensvrijheid geworden. (p.84) Genderdysforie is de officiĆ«le medische diagnose voor mensen bij wie hun biologische geslacht niet overeenkomt met het ervaren geslacht en die hieraan lijden.ā (p. 117)
Genderdysforie is een āstoornisā waardoor men onvrede (gevoelens van onbehagen) heeft met het eigen biologische geslacht en de daaraan gekoppelde (geslachts)rol. Dit is voorwaar een actueel thema.
Aanleiding voor het schrijven van dit boek was een voorval uit de praktijk van een gemeente. Hoe moest de gemeente reageren op een getrouwde man, vader van twee kinderen, die zich als vrouw kleedt, zich laat noemen met een vrouwennaam en die zichzelf niet langer als man wil zien? De oudsten vonden dat ze als een vrouw voortaan benaderd moest worden. Maar een zuster uit die gemeente betuigde dat het een āgruwel voor God isā.
De term āgruwel voor de HEERā vinden we acht keer in het Bijbelboek Deuteronomium en elf keer in het Bijbelboek Spreuken. De auteur levert degelijk exegetisch werk en loopt al die teksten na.
Genderdysforie kun je het best weergeven met āgeslachts- verscheurdheidā.
Genderdysforie kun je het best weergeven met āgeslachtsverscheurdheidā. De auteur is heel stelling als hij beweert āAls oudsten in een christelijke gemeente meegaan met de zonde van genderdysforie , dan zijn zij medeplichtig aan een gruwelzonde, zoals de leiders van Jeruzalem mede verantwoordelijk waren aan de doodzonde van homoseksuele daden, die zij toelieten. Zij zetten door verkeerde tolerantie de deur open voor de vrijheid van deze gruwelzonde in de gemeente. Dat besmet. ⦠Een transgender verminkt zichzelf en christelijke leiders verminken Gods Woord in Deut.22:5 om dit mogelijk te maken.ā (p.113) āHet probleem is, dat iemand daardoor [namelijk het biologisch laten ombouwen tot het andere geslacht] het verbod in Deut.22:5 heeft overtreden, wat een gruwelzonde voor Jhwh is. Zij behoren daardoor tot de wettelozen. Daardoor zijn zij verloren en zij verloren.ā (p. 169) Uitgelegd wordt waarom Deut.22:5 betrekking heeft op genderdysforie. Genderdysforie als zodanig zou ik geen zonde noemen maar wel een afwijking; toegeven eraan door operatief ingrijpen etc. is wel zonde.
De oudtestamenticus staat uitgebreid stil bij de plaats en het belang van Deuteronomium in de Bijbel. Hij citeert hierbij Hebreeuwse en Griekse woorden en geeft ook de transcriptie.
Ondanks het diepgravende onderzoek is het goed te volgen voor lezers die niet zo thuis zijn in deze materie. Hij geeft samenvattingen en conclusies en valt daarmee wel in herhalingen. Ook behandelt hij de meningen van anderen en weerlegt hen zo nodig. Een literatuur overzicht en de cv van de schrijver maken het geheel compleet.
De schrijver heeft het steeds over de ātien woordenā, en dat is op zich juist, maar gangbaar bij de meeste mensen is de term āde tien gebodenā (terwijl er in feite maar twee geboden en acht verboden zijn). Het verbod om kleren aan te trekken van het andere geslacht is in verband met het gebod of woord zes (niet doden) en zeven niet echtbreken. Als een vrouw een broek draagt is ze daardoor niet automatisch in overtreding. Er bestaan immers vrouwenbroeken en vooral moeten we kijken naar haar motief. Wil ze echt ophouden vrouw te zijn? Nog meer tegenargumenten worden besproken. Laten we niet zaken vermengen die gescheiden moeten zijn en blijven en tegen Gods scheppingsorde ingaan.
We moeten wel duidelijk onderscheid maken tussen iemand die een bepaalde neiging heeft, maar daar tegen strijdt en iemand die toegeeft en het praktiseert. De eerste moet bemoedigd worden, terwijl de tweede vermaand en desnoods onder gemeentetucht gesteld moet worden.
Gelukkig ontbreekt de pastorale benadering niet. Liefhebben met waarheid is de kunst.
Gelukkig ontbreekt de pastorale benadering niet. Liefhebben met waarheid is de kunst. Zachte heelmeesters maken nog steeds stinkende wonden. Er is het het boek een getuigenis opgenomen van een transgender die omkeerde, zich bekeerde, maar biologisch kan je maar niet van geslacht blijven veranderen.
āAls wij uit liefde tot Christus, Wiens bloed van alle zonden reinigt in Gods wegen willen wandelen, zal God ons telkens weer moed en kracht geven.āĀ ā lees ik op de achterkant van deze studie.
Kortom, dit boek is een aanrader, of zelfs een must voor mensen die worstelen met genderdysforie en die Gods Woord serieus willen nemen. Ik hoop dat verder vooral gemeenteleiders en pastorale werkers hier kennis van zullen nemen en hun standpunt zullen bepalen.
āWissel van geslachtskleding en van geslachtā Deuteronomium 22:5 en genderdysforie door dr. Hendrik J. Koorevaar (Lunteren: AMV en Buijten & Schipperheijn, 2024) pp. 209Ā